Vrem sa construim, nu sa demolam!

O rezolutie adoptata in dezbaterea publica desfasurata in data de 18.02.2016, la initiativa parintilor din judetul Iasi.

Domnului ministru al Educatiei Nationale si Cercetarii Stiintifice,

Domnului director al Institutului de Stiinte ale Educatiei

Dezbaterea organizata la Iasi joi, 18.02.2016, de un grup de asociatii reprezentand toti factorii implicati in procesul de invatamant, aproximativ 110 participanti (profesori din mediul universitar si preuniversitar, cercetatori, pedagogi, parinti, elevi) s-a incheiat cu cateva concluzii de care va rugam respectuos sa tineti seama:

Vrem sa construim, nu sa demolam! Suntem cu totii constienti ca reforma este necesara, dar educatia reprezinta un domeniu prea important pentru a risca o reforma de dragul reformei, cum s-a tot incercat in ultimii ani sau o reforma pripita, care sa demoleze in loc sa construiasca.

Consultare autentica si cumpanita! Credem ca o Programa scolara buna nu se poate realiza decat prin consultarea tuturor partilor, incepand de la cel mai inalt for stiintific al tarii (Academia Romana), la specialisti in Stiintele Educatiei din toate centrele mari universitare ale tarii, la profesori practicieni cu experienta in domeniu, pana la parinti si elevi, beneficiarii directi ai actului didactic.

Acordarea atentiei maxime dezvoltarii spirituale, a caracterului si apartenentei identitare! Consideram ca toate cele cinci planuri-cadru aflate in dezbatere in intreaga tara ar pune in mare pericol procesul instructiv-educativ, iar consecintele se vor rasfrange asupra societatii noastre pe termen lung. Restrangerea disciplinelor fundamentale va afecta iremediabil dezvoltarea intelectuala a elevilor. Reducerea orelor de cultura generala si a orelor de educatie estetica va conduce la o incultura generalizata. Neglijarea stiintelor spiritului (Religia) va duce la abolirea unui obiectiv pe care-l accentuau marii pedagogi ai neamului (Eminescu, Spiru Haret): modelarea caracterului. Noile discipline propuse (educatie civica, drepturile copilului, educatie pentru sanatate, educatie antreprenoriala etc.), care au mai mult un caracter ideologic decat unul formativ, trebuie sa ocupe un spatiu mult mai redus, potrivit capacitatii elevilor de a intelege si asimila notiunile respective. De altfel, aceste discipline pot fi frecventate optional.

Pe de alta parte, educatia sexuala, care nu poate fi facuta de catre oricine si la orice varsta, comporta riscuri atat de mari, in special prin modificarile produse la nivelul structurilor nervoase, incat subiectii care incep prea devreme viata sexuala avand apoi un comportament libertin sfarsesc, asa cum avertizeaza psihologii, in spitalele de psihiatrie. De ce nu sunt suficiente lectiile cu profil sexual incluse pana acum in programa de la dirigentie sau biologie? Manualele de educatie sexuala din tarile „emancipate”, unde profesorii se plang ca elevii sunt total demotivati, nemainteresandu-i scoala sub nici un aspect, aceste manuale sunt pana la urma o apologie a sexului, a deviatiilor sexuale si a libertinajului.

Asigurarea educatiei de calitate a copilului! Dezvoltarea personalitatii armonioase a copilului are nevoie de certitudinea identitara, care asigura reusita lui in comunitate si utilitatea lui in societate. Identitatea inseamna Religie, Istorie, Limba, Geografie, Arte, respect fata de originea poporului in mijlocul caruia s-a nascut si traieste.

Motivarea creativitatii elevului! Variantele de plan cadru propuse, in special ultimele doua, au tendinta de uniformizare, adica de cufundare in mediocritate a scolii romanesti, respectiv ignorarea creativitatii, obiectiv pe care tratatele de didactica il situeaza in varful piramidei invatarii.

Semnatari:

APOR – Asociatia Parinti pentru Ora de Religie Iasi
Asociatia PRORELIS
Societatea de Geografie din Romania – Fliliala Iasi
Asociatia ANAMNESIS
Asociatia Profesorilor de IStorie din judetul Iasi
Asociatia CHRONOS XXI
Fundatia IF 2000.

educatie

WebCultura

Recomandări

Adaugă comentariu