Bine ai venit pe WebCultura

Din cuprins:

Una dintre cele mai importante fotografii din istoria umanității

Selfie

Câteva recorduri fotografice mai puțin cunoscute. Primul selfie din istorie A fost realizat de Robert Cornelius, unul dintre pionierii fotografiei,...

Continuare...


Powered by

Una dintre cele mai importante fotografii din istoria umanității

Sorin Tudorde @
18 March 2013

Dragă cititorule, îți cerem din nou ajutorul. Pentru că, într-o lume a reclamelor agasante, WebCultura poate exista doar cu ajutorul acelora care aleg să ne susțină prin donațiile lor. Mulțumim! Webcultura.

Si una dintre fotografiile pe care ar trebui să le recunoască orice român.

Priviți această fotografie realizată pe data de 17 iulie 1907.

Este momentul în care primul european aflat la bordul unui aparat autopropulsat, mai greu decât aerul, se desprinde de pământ. Este vorba de românul Traian Vuia, cel care a și inventat și construit aparatul de zbor. Și este momentul în care un român avea să se alăture celor care au schimbat pentru totdeauna lumea, oferind umanității, pur și simplu, zborul.

Este o fotografie care ar trebui cunoscută, recunoscută și, mai ales, promovată de orice român. Pentru că ea reprezintă împlinirea unui vis. Iată, în continuare, alte câteva fotografii realizate în aceeași zi de 17 iulie 1907, pe câmpul de la Bagatelle și (foarte) puțină istorie.

Traian Vuia pregătindu-se de zbor cu Vuia I bis, varianta perfecționată a aeroplanului Vuia I

Născut pe 17 august 1872 în satul Surducu Mic (județul Timiș), Traian Vuia avea să se întoarcă în Lugoj după terminarea facultății, pentru a studia problema zborului uman. Din pricina lipsurilor financiare nu reușește să-și ducă la capăt proiectul și, în iulie 1902, decide să plece la Paris, în speranța că va găsi pe cineva interesat să îl finanțeze. Pe 16 februarie, 1903 trimite proiectul Academiei de Științe de la Paris , prezentând posibilitatea de a zbura cu un aparat de zbor mai greu decât aerul cât și procedura de decolare. Academia însă îl respinge, motivând că ar fi prea utopic:

“Problema zborului cu un aparat care cântărește mai mult decât aerul nu poate fi rezolvată și nu este decât un vis.”

Traian Vuia la bordul aeroplanului

Vuia nu renunță la proiect și se înscrie pentru un brevet, acordat pe 17 august 1903 și publicat pe 16 octombrie 1903. Invenția brevetată se numește aeroplan automobil. În toamna lui 1904 începe să-și construiască și un motor, tot invenție personală, pentru care, în același an, obține un brevet de invenție în Marea Britanie. Întreaga parte mecanică e terminată în februarie 1905. Aparatul este gata în decembrie, după ce i se montează motorul, și este numit Vuia I (și poreclit Liliacul, din cauza formei sale). Avea prevăzută o greutate totală de 250 kg, o suprafață de susținere de 14 m² și un motor de 20 CP. Primele experimente au început în 1905, ca pe un automobil, cu aripile demontate, pentru a căpăta experiență în manevrarea lui.

Înainte de decolare

Pe 18 martie 1906 la Montesson, lângă Paris, aparatul Vuia I a zburat pentru prima dată. După o accelerație pe o distanță de 50 de metri, aparatul s-a ridicat la o înălțime de aproape un metru, pe o distanță de 12 m, după care palele elicei s-au oprit și avionul a aterizat.

 Traian Vuia rulând cu aparatul de zbor “Vuia I bis” pe câmpul de la Montesson

Un eveniment care avea să facă rapid înconjurul planetei, arătând tuturor cum un român a reușit să transforme imposibilul în posibil și visul în realitate.

Traian Vuia a fost primul european care a reușit să se înalte de la sol cu ajutorul unui aparat autopropulsat și primul om care a reușit acest lucru după frații Wright (1903).

(surse: 1, 2, 3)

Despre autor

Sorin Tudor

| Blog | De același autor

Uneori, prin ochii mei, internetul se vede altfel. “Contentul” se numeste simplu, “continut”, iar “user generated” capata vagi conotatii pleonastice de vreme ce El, Userul, nu are incotro: trebuie sa-si fie Creator al propriei Vieti.

Poate ca, intr-o zi, vom ajunge sa ne cunoastem mai bine.

    Comentarii
  1. Andreea

    Cred ca s-a strecurat o greaseala, ati mentionat Aurel Vlaicu la inceput 🙂

  2. Alexei

    Superb articol!
    Occidentul ar trebui sa recunoasca marile si exceptionalele merite ale acestui mare pionier al aeronauticii universale din toate timpurile!

  3. Dino Tudor

    Traiesc din 1969 in LA si m'am intrebat mereu dece Americanii NU RECUNOSC pe VUIA - deorece pe COANDA DA (Efectul Coanda - simplu - gazele arse dela mororul dela avion - esapament in loc sa se disipeze in atmosfera - se lipesc de fuselajul avionului).
    Din articol Vuia 1906 dar FRATZII WRIGHT s'au inaltzat in 1903!
    Din pacate el in 1903 cauta finantzarea - poza luata in 1906.
    N'am fost present la nicunul din zboruri - dar sa dam Cezarului ce este al Cezarului. Ca Roman as fi I-ul care s'ar bucura! DT.
    PS> Din pacate avem alt inventator - Rucksacul Zburtaor - Justin Capra - la fel - au venit Nemtzii cu echipamnetul. dar el s'a dus in garaj sa le arate prototipul!
    Finantzele! Exemplul cel mai eloqvent este Thomas Edison.
    Ideia si efortul lui VUIA sunt MERITORII. DT

    • gene

      In articol scrie clar : ``... primul EUROPEAN care a zburat..`` / Fratii wright AU FOST TRACTATI - NU a fost un zbor AUTONOM.

  4. Dino Tudor

    Laudabil si TARE TRIST! Finantzele!
    Fratzii Wright AU ZBURAT in 1903!
    Americanii il accepta pe H . Coanda. (Efectul Coanda) dar NU pe VUIA!
    Dino Tudor RA. -Los Angeles

  5. marius

    Mult prea putin stiu ca avionul americanilor Wright era catapultat de o greutate....o uriasa diferenta...in nici un documentar din ultimii ani nu am vazut lucrul acesta....americanii au au o prioritate in zborul cu aparate mai grele decat aerul , discutabila...elicea avionului oferea o tactiune mult prea mica pentru decolare...deci era un fel de planor care avea atasata o elice(doua in cazul lor) lansat prin tractare cu un cablu...

  6. iudit gherghiteanu

    adevarul este ca Vuia este doar unul in lungul sir al europenilor care a proiectat o masina zburatoare mai grea decat aerul, care s-a ridicat de pe pamant. Aici aveti toate incercarile, al lui Vuia tot o incercare a fost. El s-a ghidat in proiectare dupa avionul Bleriot, avionul lui a fost deasemena tras de tractor, si s-a ridicat de pe pamant dar n-a fost primul in aceasta realizare.https://en.wikipedia.org/wiki/Early_flying_machines

  7. Leo

    Occidentul l-a finanțat si Occidentul i-a dat si brevetul. Si după cum reiese din articol, tot in Occident a încercat si aparatul. Chestia e ca românii pot sa fie mândri că au putut contribui la progresul universal. Mai putin mândri pot fi pentru ca nu si-a putut susține geniile si ele au trebuit sa plece in afara tării pentru a-si vedea visele împlinite

  8. Virgilius

    Traian Vuia era cetatean nascut si scolit
    in statul imperiului Austroungar.De unde atata mandrie nationala romana nu inteleg.

  9. Flight

    Pt ca nu a fost nici ungur si nci austriac. Este gena romaneasca, ceea ce nu vrei sa intelegi si care te arde pe tine, de fierbi in zeama proprie.

  10. ACCE55

    Virgilius
    Conteaza inteligenta si de unde se trage. Poti duce un dobitoc in orice colt pe pamantul asta.Incerci sa-l scolesti si iti dai seama ca n-ai pe cine.

  11. Vuia si Coanda - un titlu de film memorabil!!!

Comentează

Parteneri

© 2010-2014 WebCultura.