The Holiday: o comedie romantică de sezon.
Pentru sezonul sărbătorilor de iarnă, un cadou relaxant, etichetat de studiourile hollywoodiene (Universal & Columbia), poate fi comedia The Holiday. Nici vorbă de vreo “scânteie” cinematografică, ci, doar un “colet” burduşit cu de toate (umor, luminozitate, sentimente frumoase şi emoţii dulci), prezentat de cvartetul Cameron Diaz, Jude Law, Kate Winstlet şi Jack Black.
Cu regizoarea Nancy Meyers, lucrurile sunt clare – personajele sale nu luptă pentru apărarea democraţiei şi a libertăţii, nici împotriva hoardelor de terorişti. Comedie romantică, The Holiday nu aduce nimic original în materie de scenariu, dar, cu o distribuţie simpatică, permite simplităţii asumate să ofere momente agreabile. Totodată, cineasta îi aduce un omagiu lui Eli Wallach. Personajul Arthur îi oferă lui Eli Wallach o compoziție în care venerabilul scenarist deapănă aminitiri despre era de glorie a Hollywood-ului, mărturii necesare generațiile viitoare.
Astfel, o americancă (Amanda) şi o englezoaică (Iris) se decid să facă schimb de apartamente pentru a sparge rutina Crăciunului. Ele se cunosc online, pe site-ul unei agentii de inchirieri de case de vacanta (“house swap”), şi se hotărăsc să facă un… schimb.
În L.A. este cald, fetele umblă golaş echipate, grădinarii luptă cu capriciile vremii din decembrie (Santa Ana), oamenii care-au făurit “era de aur” de la Hollywood umblă agale pe aleile exotice. California însorită are case (realizate de arhitecţi celebri) în care locuiesc oamenii din industria entertainmet-ului. Montajul alternează cadrele în contrast şi aduce în prim-plan ninsorile din Anglia rurală. Într-un orăşel, parcă desprins dintr-o cartolină victoriană, regăsim celebrele cottage, prevăzute cu şemineu şi bucătării din lemn masiv. Nici ţipenie de om pe-afară, doar un pastel british, cu pomi acoperiţi de omăt şi garduri mici. Punctul comun al celor două cadre? Bărbatul care înşală o blondă.
Iris este, încă, îndrăgostită de un bărbat care urmează de se căsătorească cu o altă femeie, iar Amanda tocmai a descoperit că iubitul ei (Ed Burns) o trădase. Deşi trăiesc la mii de kilometri distanţă, se pare că au aceeaşi problemă – sunt dezamăgite în amor. Iris se mută în casa Amandei din L.A., din însorita Californie, în timp ce Amanda ajunge în Anglia înzăpezită. La puţin timp după ce ajung la destinaţie, ambele femei au parte de ceea ce îşi doreau sau se aşteptau mai puţin: o nouă dragoste.
Cele două blonde schimbă cam tot: casa, maşina, patul şi trăiesc “magia sărbătorilor” departe de rutină. Scenariul curge destul de previzibil, întâlnirile “neaşteptate” pică la momentul oportun, totul funcţionează pe baza unor trucuri binecunoscute (blondul şarmant e şi el single, ex-ul lui Kate e conştient că a pierdut o fată “de aur”). “Trandafirul britanic”, Kate Winslet, este editorialistă la The Daily Telegraph din Londra. Ea este îndrăgostită de Jasper (Rufus Sewell), dar îl iubeşte cu un soi de masochism romantic, pentru că el urmează să ia de soţie pe o altă colegă de-ale lor. Această Bridget Jones abandonează neajunsurile şi se lasă sedusă de poveştile lui Arthur (Eli Wallach), într-o casă plină de “omuleţi” (bătrânei hâtri şi statuete Oscar). Îi va ţine companie şi rotofeiul Miles (Jack Black), vulnerabil în dragoste ca şi ea. Rănile emoţionale se vindecă mai uşor cu aşa însoţitori.
De cealaltă parte, exploziva blondă, Amanda /Cameron Diaz este fermecată de fratele lui Iris, Graham (Jude Law). Carismaticul britanic o cucereşte pe năbădăioasa producătoare de trailere din California, fiind ajutat şi de cele două fetiţe ale sale, Olivia şi Sophie.
Pelicula The Holiday se dovedeşte binefăcătoare precum o baie fierbinte într-o zi geroasă. Energia actorilor aduce un surplus de strălucire într-un film ce denotă multă inteligenţă în materie de marketing şi îl transformă într-o mică bijuterie comico-sentimentală. Păstrând titlul şi parfumul comediei lui George Cukor, The Holiday pledează pentru dragoste împărtăşită şi pentru tradiţiile “erei de aur” de la Hollywood. Cu siguranţă, Nancy Meyers este un regizor care pare să știe întotdeauna “ce vor femeile “.