Performer’s Lab, laborator de performativitate si improvizatie condus de Madalina Dan. Prezentare cu public. 25 martie, ora 19.30, Sala Stere Popescu, CNDB.
Inceput ca un coaching tinut in cadrul Meet the next generation, program de mentorship si cercetare organizat de Wasp- Working Art Space and Production, Performer’s Lab s-a dezvoltat cu intentia de-a oferi performerilor/dansatorilor autohtoni, unii fara un parcurs academic in dans contemporan un cadru educational si de cercetare mai consistent si mai profesionist decat cursurile de dans contemporan pentru amatori. Pe parcursul unei perioade intensive de lucru de doua luni de zile, am creat/elaborat, impreuna cu un grup de opt performere (Andreea David, Nicoleta Enache, Ruxandra Enache, Smaranda Gabudeanu, Cristina Lilienfeld, Alina Lungu , Melania Macesaru, Ruxandra Stanciu) un cadru de laborator de performativitate si improvizatie, trecand prin tehnici si principii de miscare in dansul contemporan si tehnici somatice (anatomie experentiala si bodymindcentering).
Facand o analiza a termenului “performativ” in limbajul artistic local, pot sa remarc cum el incepe sa fie din ce in ce mai uzitat in vocabularul de specialitate, dar nu numai. Folosit mai in gluma mai in serios, aud din ce in ce mai des in jurul meu “performance” in loc de spectacol sau a performa in loc de a dansa. Ceea ce inseamna ca termenul s-a impamantenit si in oralul colectiv. Poate ca acum e momentul sa aprofundam putin taramul prin genul acesta de studiu, atat pe partea practica cat si pe cea educationala. Iar aici vorbim despre dobandirea unor abilitati performative, despre reperarea unui soi de metoda de lucru fondata pe baza unor parametri care se aplica fiecarei miscari, gest sau prezente, despre lucrul la un sistem de notatie si reprezentare grafica a acestor instrumente in incercarea de-al face transmisibil si utilizabil si cu alte ocazii.
“A per-forma: a face vizibil prin formă acel ceva ce nu are formă. Prezenţă vine din latinescul “praesension” – a percepe dinainte. A fi prezent înseamnă a suspenda dorinţa de a fi în altă parte. A percepe provine din latinescul per-cipere – a primi, a incorpora, a întrupa , a încarna. Experienţa se defineste ca o acţiune-cuvânt, de ceea ce se întâmplă în fapt. Experienţa umană este relevată publicului prin forma şi cuvântul actantului, a cărui carne este predată dinainte percepţiilor a ceea ce se spune. Pentru actant, a se “încarna” în prezenţa altora (a publicului) înseamnă a-şi suspenda dorinţa de a fi în altă parte decât în prezenţa acelor alţi. A întrupa înseamnă a-ţi preda în mod conştient şi voit întreaga fiinţă în beneficiul trăirii momentului; înseamnă să alegi să fii urmărit în timp ce îţi trăieşti cea mai intimă dintre experienţe.” (Making Sense, Getting Through The Word’’s Body de Judith Koltai).
Performer’s Lab s-a axat pe descoperirea multiplelor resorturi si abordari in a per-forma corpul. Am explorat drumul de la extragerea senzatiei, impulsului, emotiei, intentiei, gandului, gestului dintr-un firesc, personal, intimist si inconstient la aducerea in planul constient si de reprezentare a acestor factori, pe tehnica de improvizatie pornind de la anumite reguli de functionare prescrise. In procesul de lucru am exersat cu parametri descrisi pe larg in tabelul ce urmeaza a fi expus mai jos in text, astfel: fie intr-o fraza coregrafica, fie in improvizatie libera, fie aplicatii unor partituri coregrafice (scores) pe care le-am creat pentru fiecare performer in parte, fie intr-o compozitie coregrafica de grup.
Fara a se vrea exhaustiv si atotcuprinzator, acest sistem incearca mai degraba sa subdivida niste parametri care de fapt se afla intr-o relatie de interdependenta din dorinta de-a face mai evidente si chiar mai scolastice multiplele modalitati de-a exprima, intelege, produce prezenta, gestul, miscarea. In afara timpului si-al spatiului nu putem genera nimic; calitatile miscarii sunt si ele intrinseci, dar faptul ca putem urmari, repera, constientiza si controla o logica a acestor parametri aduce un aspect mai tehnic, mai practic performativitatii in improvizatie, care se poate accesea nu doar bazandu-ne pe inspiratia de moment si pe interventia divina a Terpsichorei. Facand o analogie cu corpul uman si organizarea lui anatomica, cunoasterea si incorporarea felului atat de complex si organic in care acesta functioneaza ma aduc mai aproape de o experienta mai profunda si mai sofisticata a locuirii propriul corp, care s-ar petrece chiar daca n-as sti unde e stomacul, ce functii detine si cat de legat e de planul somatic, dar ar fi mult mai saraca.
Realizarea grafica a tabelului, a partiturilor coregrafice cu simboluri si legenda: Andreea David (arhitecta) si Melania Macesaru (graphic designer).