Teatru coregrafic de Gigi Căciuleanu la FITS.
Gigi Căciuleanu prezintă duminică 26 iunie, ora 16.00, la Sala mare a Teatrului Național “Radu Stanca”, „Kiritza sau jocul de-a…”, pornind de la piesele lui Vasile Alecsandri. Spectacolul este o co-producție a Teatrului Național București, Fundației Art Production și Gigi Căciuleanu Romania Dance Company, cu sprijinul JTI.
Piesa de teatru coregrafic „Kiritza sau jocul de-a…” îi are în distribuție, în jurul sopranei Oana Berbec, pe Lari Giorgescu, Ileana Olteanu, Ciprian Nicula, Florin Călbăjos, Mihai Munteniță, Costina Cheyrouze, Crina Semciuc, Fulvia Folosea, Aylin Cadîr, Ionuț Toader, Eduard Adam, Axel Moustache, Petre Ancuța, Victoria Dicu, Mihai Calotă și Emilian Mârnea. Asistent: Lelia Marcu-Vladu. Muzica: Jacques Offenbach și Paul Ilea. Scenografia: Florilena Popescu Fărcăşanu. Costume: Liliana Cenean. Lumini: Cristian Șimon. Regia tehnică: Adrian Ionescu, Silviu Negulete.
Personajul Kiritza, pe care Gigi Căciuleanu o caracterizează drept „o Kiritză cu pretenţii de emancipare, agitându-se în mijlocul unui “patchwork” ţesut din fragmente alese ale emblematicelor piese aparținând lui Vasile Alecsandri”, este interpretat de Oana Berbec. Absolventă de canto la Universitatea Națională de Muzică din București la clasa prof. dr. Silvia Voinea, a urmat cursuri de măiestrie cu Ileana Cotrubaș, Marina Krilovici, Donna Woodward și Larisa Gergieva. A susținut numeroase turnee în țară, dar și la Berlin, Amsterdam, Barcelona, Roma, Sofia ș.a. Prima mare oportunitate de a colabora cu maestrul Gigi Căciuleanu s-a ivit în anul 2017, la Opera Națională București, cu “TragiComedy“, spectacol care i-a deschis o nouă perspectivă a exprimării artistice.
„De ce subtitlul „Jocul de-a…”? Fiindcă, de fapt, personajele nu există ca atare, ci ca membri ai unei trupe de actori pe modelul celei din „Visul…” lui Shakespeare unde fiecare dintre ei se poate introduce după voie în pielea și costumul oricăruia dintre personaje. De ce Kiritza cu „K” și cu „tz”? Spre a accentua năzuința cvasi dureroasă a personajului de a se europeniza, de a nu mai aparține unei provincii sau unei țări, ci întregului mapamond dominat de sus…din balon! Așa cum personajul lui Charlie Chaplin nu m-a făcut întotdeauna să râd, ci mai degrabă să-mi tremure câte o lacrimă la colț de ochi, personajul Coanei Chirița m-a înduioșat de când l-am descoperit. Ca pe cel al unui molieresc „burghez gentilom” la feminin, visând la emancipare cu orice preț. Dorind din toți „țâțânii” sufletului de a-și părăsi condiția pentru a se putea „duce spre lună și stele”… Cred că, dacă Alecsandri ar fi prins timpurile lui Gagarin, cu siguranță Coana Chirița n-ar fi zburat în balon, ci într-o rachetă cosmică…”, explică Gigi Căciuleanu.
„Un spectacol de o prospețime și de o originalitate care nu mă miră, pentru că îl cunosc pe Gigi și îl urmăresc de aproape 50 de ani. E un Alecsandri foarte modern, iar dansul și vocea sopranei se aliniază într-un tot care devine o bucurie a ochiului și a minții”, a spus Răzvan Theodorescu, istoric de artă și membru al Academiei, după avanpremiera ”Kiritza sau jocul de-a…”, care a avut loc anul trecut în octombrie la Teatrul Național București.
Doru Liciu, istoric, diplomat: ”Un spectacol extraordinar, subversiv, provocator, extraordinar de dinamic și de savuros. Sincronizarea dansului cu muzica, totul a fost perfect. A fost o reală plăcere să ne aflăm printre cei care au vizionat în avanpremieră spectacolul. Sunt convins că spectatorii vor avea o imensă încântare să vadă acest spectacol. Felicitări întregii echipe, au fost fabuloși”.
Lari Giorgescu, actor și dansator: „Gigi a îndrăznit să facă un spectacol cu actorii Teatrului Național. A reușit să facă din niște oameni care nu sunt obișnuiți cu mișcarea, dans-actori. Acesta este cred pariul pe care l-a câștigat cu Kiritza”.
Paul Ilea, compozitor: „A fost din nou o super-provocare, pentru ca așa face Gigi de fiecare dată, îi place să mă provoace. Iar mie îmi place la nebunie să fiu provocat de el. Sper să le placă oamenilor acest spectacol, mie îmi place foarte mult ce a ieșit”.
Gilda Lazăr, director JTI: “Un spectacol a la Gigi Căciuleanu, adică incredibil, foarte complex, dinamic și colorat! Un gen nou clădit pe vechile savori și foarte universal-românesc, pe care l-aș numi, într-un singur cuvânt compus, tragi-comico-absurd”.
Biletele pot fi achiziționate online pe www.sibfest.ro și de la Agenția Teatrală din Sibiu (str. Nicolae Bălcescu nr. 17).
JTI este sponsor oficial al “Gigi Caciuleanu Romania Dance Company”. Cu sprijinul JTI, aceasta a lansat de-a lungul timpului premiere de mare succes, ca de exemplu „OuiBaDA”, „D’ale noastre”, în care intraductibilul Caragiale a fost… tradus în limbajul dansului,”, „Folia”, după Shakespeare, la care s-au adăugat „FabriKa”, „Un minut de dans sau UFF!”, „L’Om Dada” sau „EmojiPlay”.
JTI și-a început activitatea în România în 1993 (ca R.J. Reynolds) și a fost una dintre primele companii multinaționale care au investit pe plan local. JTI este recunoscută pentru susținerea celor mai importante evenimente culturale din România, fiind partener al FITS, TIFF, SoNoRo, al Turneelor muzicale de poveste din orașele mici, precum și al proiectelor COOLsound și Aplauze pentru poet. Întâlnirile JTI, devenite un brand cultural național pentru dansul contemporan, au ajuns în acest an la cea de-a XXII-a ediție.