Un nou film românesc, Periferic, a ajuns la cinema. Avându-i în rolurile principale pe Ana Ularu, Andi Vasluianu şi Mimi Brănescu, pelicula lui Bogdan George Apetri se înscrie pe linia celor mai reuşite producţii româneşti ai ultimilor ani.
Periferic prezintă cele 24 ore de libertate ale Matildei, o tânără ce mai are de executat 3 ani dintr-o sentinţă de 5. În drumul spre portul din Constanţa, pe unde plănuieşte să fugă din ţara pentru a redeveni liberă, aceasta îşi vizitează trecutul, prezentul şi viitorul, adică fratele, tatăl copilului ei şi, respectiv fiul său.
Cu fiecare secvenţă a filmului eşti mai aproape de suferinţa şi lupta Matildei. La început o priveşti cu multă prudenţă, urmând că pe parcursul acţiunii să faci câte un pas mic dar sigur în colţul acesteia. În momentul accidentului situaţia este clară: îţi doreşti să supravieţuiască, să ia toţi banii şi să fugă împreună cu fiul ei.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Zt0UY31ykow[/youtube] Totuşi, după scene bine construite şi veridice, Periferic îşi pierde brusc credibilitatea, chiar în ultimele 10 minute. Dacă până acum povestea a avut o construcţie bună şi o dezvoltare naturală, finalul vine într-un contrast profund, fiind neverosimil şi greu de asimilat. De necrezut nu sunt neaparat faptele în sine, ci mai curand prezentarea acestora: după doi ani de închisoare şi cu mai mult de 12.000 euro asupra ei, Matilda adoarme atât de profund în trenul spre Constanţa, încât fiul ei are tot timpul să îi cerceteze cu atenţie poşeta înainte de a-i lua banii…
Din fericire, finalul nu are un impact major asupra experienţei filmului per total şi, cu siguranţă, merită să mergi la cinema să-l vezi.
Periferic îi aduce la un loc şi pe Cristian Mungiu (4,3,2), Tudor Voican (Medalia de onoare) şi Ioana Uricaru (Amintiri din epoca de aur). A câştigat premii la festivalurile de la Lornoco, Vienalle şi Vilnius. De asemenea, este primul film românesc care a avut premiera simultan atât în cinematografe, cât şi online.