Trei moduri în care creierul îți este modificat de rețele sociale

Nu, nu este o metaforă. Iată ce spun oamenii de știință.

1. Potrivit estimărilor, între 5% și 10% dintre utilizatori sunt incapabili să se “dezlipească” de monitoare. Este vorba despre o dependență psihologică creată de internet, iar studiile au dovedit că, la aceste persoane, creierul prezintă deteriorări în aceleași regiuni ca și în cazul dependenților de droguri. Concret, studiile au demonstrat că există o degradare a substanței albe în regiunile care controlează procesarea emoțiilor, a atenției și luarea deciziilor. Pentru că rețelele sociale furnizează recompense imediate în schimbul unui efort minim, creierul începe să se sufere modificări și, ca urmare, să înceapă să dorească acest tip de stimulare după fiecare interacțiune. La fel ca în cazul drogurilor.

2. În epoca rețelelor sociale cu toții navigăm între diverse site-uri, diverse conturi social media și diverse platforme și, prin urmare, mulți dintre noi au impresia că devin din ce în ce mai buni la a face mai multe lucruri deodată. Nimic mai fals de vreme ce exact contrariul este adevărat: potrivit studiilor,  cu cât crește abilitatea noastră de a trece de la o pagină de internet la alta, cu atât creierul nostru este mai puțin capabil să filtreze interferențele, ceea ce poate conduce la o îngreunare a stocării informațiilor în memorie.

3. Social media are efect eliberarea de dopamină. Cercetările au demonstrat că atunci când oamenii vorbesc chiar despre ei, centrii nervoși sunt mai activi. Doar că, în timp ce în cazul unei convorbiri față în față, oamenii vorbesc despre ei într-un procent de 30-40%, în social media acest procent este de aproximativ 80%. Altfel spus, aceeași parte a creierului stimulată de orgasm, motivare și dragoste, este stimulată prin intermediul social media. Și cu atât mai stimulată cu cât vorbim despre noi pe rețele sociale…

retele-sociale-creier

Sorin Tudor

Sorin Tudor Blog | De același autor

Uneori, prin ochii mei, internetul se vede altfel. “Contentul” se numeste simplu, “continut”, iar “user generated” capata vagi conotatii pleonastice de vreme ce El, Userul, nu are incotro: trebuie sa-si fie Creator al propriei Vieti. Poate ca, intr-o zi, vom ajunge sa ne cunoastem mai bine.

Recomandări

Adaugă comentariu