A fost spus cu mai bine de 50 de ani în urmă.
Marshall McLuhan (21 iulie 1911 – 31 decembrie 1980), părintele expresiilor mediul este mesajul și satul global, a prezis apariția internetului cu aproape 30 de ani înainte ca acesta să fie inventat. Iată ce spunea în 1960, referindu-se la ceea ce, pe atunci, era echivalentul “noilor media” – televiziunea.
“Atunci când o formă nouă apare în prim-planul celorlalte lucruri, ne uităm către ea, în chip firesc, prin vechile stereotipuri. Nu ne putem abține să nu facem asta și este normal să fie așa. Și încercăm, în continuare, să ne dăm seama cum cum vechile noastre tipare politice și educaționale își vor putea continua existența prin intermediul televiziunii. Încercăm doar să potrivim vechile lucruri în noul context, în loc să ne întrebăm cum va transforma noua formă toate presupunerile pe care le-am avut înainte.”
Înlocuiți acum cuvântul “televiziune” cu “social media” și veți vedea exact dimensiunile îngâmfării, ignoranței și autosuficienței de care mulți dau astăzi dovadă…
De ce educația și cultura au devenit o mare afacere
Și, tot Marshall McLuhan, despre educație și cultură, în 1968.
“De ce ar trebui ca arta şi cultura să devin brusc foarte mari afaceri, la fel de mari ca știința? Ei bine, motivele sunt legate de faptul că trăim într-o eră a informaţiei. Când trăieşti într-o eră a informaţiei, cultura devine o mare afacere, educaţia devine o mare afacere şi explozia culturală – sau explozia de informaţii – devine ea însăşi cultură, doboarând toate zidurile care separau cultura de afaceri. Cât despre educație și afaceri: nu mai există nicio diferență între un campus universitar și Wall Street sau o altă afacere foarte mare.”
Adevăruri pe care astăzi le resimțim cu toții…