Tatiana vs. Anna

Poveşti de iubire din literatura universală (III).

Vidul interior al unui bărbat atrage întotdeauna atenţia şi chiar câştigă afecţiunea celor din jur, printr-un fenomen analog egalizării presiunii fluidelor – preaplinul sufletesc al unora se revarsă în golul egoist al altora.

Mai radicală decât Anna, Tatiana nu recurge la artificiile cochetăriei, ci îi face lui Evgheni o splendidă declaraţie de dragoste. Ea se aşteaptă la o reacţie reciprocă, chiar credea (instinctiv) ceea ce Dante spunea explicit: “Dragostea nu permite celui iubit să nu iubească la rândul său”.

Cu alte cuvinte, nu ai putea iubi pe cineva dacă n-ai simţi – cu siguranţă – că sentimentul este reciproc. Orice dragoste neîmpărtăşită este o dragoste falsă: cel ce iubeşte fără a fi iubit la rândul său, nu iubeşte cu adevărat; el ţinteşte la cucerirea persoanei vizate şi la prestigiul pe care l-ar obţine.

Evgheni, cu destulă eleganţă, o respinge pe Tatiana pentru că refuză să o compromită. După o gravă cădere sufletească, Tatiana se reface şi se căsătoreşte cu un general vârstnic.

Devenită mare doamnă a societăţii petersburgheze, îl reîntâlneşte pe Oneghin, revenit dintr-o  călătorie, fără vreun rost, prin Europa. De această dată, eleganţa, prestigiul şi poziţia ei socială îi trezesc imaginaţia tânărului dandy. E rândul lui să-şi închipuie că este îndrăgostit de Tatiana.

Deşi sunt încă vii sentimentele femeii pentru el, iar revederea le amplifică, ea îl respinge în numele onoarei şi a unei aşa-zise fidelităţi.

***

Tatiana ar fi putut fi o Anna, dar a preferat postura principesei de Clèves.

Poveşti de iubire din literatura universală (I)
Poveşti de iubire din literatura universală (II)

Tatiana-vs.-Anna

(foto)

Mădălina Dumitrache

Mădălina Dumitrache Facebook | De același autor

Cultura te îmbogăţeşte, te plasează pe o anumită ierarhie valorică, cu condiţia să fie dublată de inteligenţă şi de cei şapte ani de acasă. Licenţiată în Teatrologie-Filmologie (UNATC "I.L.Caragiale, Bucureşti) şi Pedagogie (Univ. Buc.), mă simt aproape de cei "săraci în arginţi, dar bogaţi în iluzii" ştiind că cea mai subtilă şi solidă formă de supravieţuire este CULTURA.

Recomandări

Adaugă comentariu