România văzută de unul dintre părinții artei fotografice.
Paul Strand este un nume legendar al istoriei fotografiei: la începutul secolului 20, împreună cu câțiva prieteni moderniști (printre care Alfred Stieglitz și Edward Weston) a contribuit decisiv la recunoșterea fotografiei ca formă de manifestare artistică. Altfel spus, este unul dintre cei câțiva fotografi care au reușit să schimbe percepția asupra fotografiei, transformând-o din “pasiune pentru fotografie” în “artă fotografică”.
Cuplu din Rucăr – Paul Strand, 1967
În 1949, Paul Strand, considerat și unul dintre artiștii care au pus bazele fotografiei abstracte, a părăsit Statele Unite și s-a stabilit în Franța, într-un mic sat numit Orgeval. Aici avea să-și trăiască ultimii 27 de ani din viata, ani pe care și i-a dedicat realizării a șase albume fotografice reunind creațiile din diverse colțuri ale lumii: Marea Britanie, Franța, Italia, Hebridele exterioare, Egipt și Ghana.
Plecând din biserica din Rășinari – Paul Strand, 1967
În călătoriile sale, Paul Strand a vizitat și România, străbătând-o în lung și lat în timpul a două călătorii: o călătorie în anul 1960 și o alta, șapte ani mai târziu, în 1967. Cum este “România lui Paul Strand”? Este, precum se vede și din fotografiile pe care vi le prezentăm, o țară a contrastelor, o lume a “vieții la sat” și “vieții la oraș”, o lume a peisajelor rurale și construcțiilor industriale (erau pe atunci anii “edificării” mamuților industriali, cei care astăzi au ajuns grămezi de fier vechi sau, dacă au avut “noroc”, mall-uri). O lume care, sinceri să fim, structural nu s-a schimbat prea mult de atunci…
Duminica Morților – Paul Strand, 1967
Duminica la Slimnic – Paul Strand, 1967
Construcția Șantierului Naval din Galați – Paul Strand, 1967
Piatră funerară decorată (sculptată și pictată de Stan Pătraș), Sapânța – Paul Strand, 1967
Drumul alb, Moldova – Paul Strand, 1960
Construcția barajului de la Bicaz – Paul Strand, 1960
Surse: Metropolitan Museum of Art și Philadelphia Museum of Art