Puterea social media: cum a fost ucis Mihail Gorbaciov

Cum a fost ucis și apoi reînviat Mihail Gorbaciov.

Marți, 22 februarie 2012, la ora 16:50, ora României, vestea a început să se răspândească online: Fredrik Reinfeldt, premierul Suediei, anunța pe contul său de twitter că Mihail Gorbaciov a murit. O veste care a fost preluată cu repeziciune de jurnaliști pe conturilor de twitter.

Ba chiar mai mult: la ora 17:43 (ora României) wikipedia și-a actualizat pagina dedicată fostului președinte rus, anunțând decesul acestuia.

Așa se face că, în următoarele zece minute, vestea morții lui Gorbaciov a inundat twitterul, fiind cea mai discutată știre de pe această rețea socială în vestul Europei: potrivit Trendsmap, #gorbachev a devenit cel mai utilizat hashtag în Marea Britanie, Irlanda, Franța și Spania.

Mihail Gorbaciov fusese declarat mort. Și aproape nimănui nu i s-a părut curios faptul că anunțul decesului a fost cel de al optulea tweet dat de pe un cont de twitter creat cu doar o zi înainte (și neverificat de twitter că ar fi cu adevărat al prim-ministrului Suediei).

Și, mai important: celor mai mulți jurnaliști nici măcar nu le-a trecut prin cap să verifice și dintr-o a doua sursă dacă știrea este sau nu reală. Abia în jurul orei 18:30 au început să apară primele semne de întrebare. Și primele dezmințiri.

Însă avea să se dovedească că dezmințirile nu sunt deloc simple…

În cele din urmă, adevărul avea să fie repus în drepturi: Gorbaciov trăiește, iar totul a fost o farsă a “celebrului” Tomasso De Benedetti, un profesor italian.

De ce “celebru”? Pentru că același Tomasso De Benedetti a reușit să păcălească jurnaliștii înscenând morțile unor personalități ca Fidel Castro, Papa Benedict sau Gabriel Garcia Marquez.

“Morțile merg bine pe twitter. Pe facebook ești limitat de numărul de prieteni, dar pe twitter poți fi sigur că oamenii te vor urmări și că este folosit ca sursă de știri în timp real, fără ca aceste știri să fie verificate. Social media este cea mai neverificată sursă de informații din întreaga lume. Însă jurnaliștii îi acordă credibilitate din pricina nevoii de a relata știri cât mai repede.” (Tomasso De Benedetti)

(via)

Sorin Tudor

Sorin Tudor Blog | De același autor

Uneori, prin ochii mei, internetul se vede altfel. “Contentul” se numeste simplu, “continut”, iar “user generated” capata vagi conotatii pleonastice de vreme ce El, Userul, nu are incotro: trebuie sa-si fie Creator al propriei Vieti. Poate ca, intr-o zi, vom ajunge sa ne cunoastem mai bine.

Recomandări

Adaugă comentariu