Omul a invidiat zborul păsărilor. Și a inventat avionul. Apoi a invidiat coloritul păsărilor. Și a inventat pictura pe avioane.
Sau, poate, pur și simplu, “orgoliul corporatist” și-a spus că – vorba lui Blaga – cine crede în zbor stăpânește zările. Și a purces la treabă.
Istoria avioanelor “pictate” începe cu cele două Războaie Mondiale. Pentru noroc în luptă, tinerii piloți americani își personalizau avionul cu emblema escadrilei, imaginea unor starlete de la Hollywood, nuduri celebre din calendarele vremii, animale-totem, personaje din desenele animate sau imaginea… iubitei.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=TTY1R5-UhbY[/youtube] Dar această practică nu e specific americană. Una dintre cele mai vechi embleme a fost pictată pe avionul pilotului-erou italian Francesco Baracca.
Era un cal negru, cabrat, reprezentând cariera sa în cavalerie. În 1932, la sugestia mamei pilotului, Enzo Ferrari va prelua acea emblemă ca marcă a liniei sale de automobile. Așa a apărut calul Ferrari.
De-a lungul timpului, fuzelajele avioanelor descriu istoria modernă în imagini și mesaje reprezentative. După simbolurile personale sau de escadrilă, avioanele au purtat în zări reprezentări ale cultului personalității (avioanele rusești sau germane), imagini definitorii pentru destinații turistice și branduri de țară, spoturi pentru promovarea evenimentelor sportive (olimpiade, campionate de fotbal, aniversări). Există și o galerie a marilor branduri de bunuri și servicii care au ales să-și promoveze imaginea printre nori.