Provocările eco-terorismului

The East (2013): thriller psihologic cu accente politice.

Al doilea lungmetraj al cineastului Zal Batmanglij, The East, ne introduce în microuniversul inedit al unei grupări anarhiste. Acest film se plasează între romance şi thrillerul politic aproape singular, dar care  insuflă prospeţime şi forţă cinema-ul independent american.

The-EastFost agent al FBI, Sarah Moss (Brit Marling) lucrează sub acoperire pentru o agenţie privată, care se ocupa cu protejarea intereselor unora dintre cei mai puternici oameni de afaceri.     Cea mai recentă misiune a ei era aceea de-a se infiltra în grupul unor activişti ecologişti ce constituiseră mişcarea cunoscută sub numele “The East”. Misterioasa grupare de eco-terorişti ataca multinaţionalele care se făcuseră responsabile de pagube pentru mediul natural şi pentru marea masă a populaţiei, acţiunile acestor companii (farmaceutice, petroliere sau de exploatare minieră) fiind “camuflate” de bune intenţii.

Sarah, tânăra ultra-antrenată, rezistentă şi foarte abilă, se vede nevoită să participe la anumite acţiuni , alături de membrii grupului în care se infiltrase, având mereu dublă identitate. Rolul ei era de-a “scana” participanţii şi de a informa agenţia despre viitoarele acţiuni ale anarhiştilor. Astfel, trăind între două lumi (a celor de la The East şi cea a agenţilor de la Hiller Brood), se simte din ce în ce mai nesigură şi se vede silită să răspundă unor interogaţii majore.

The East începe asemeni unui coşmar al secolului al XXI-lea. O voce din off, imagini de amator, invadarea unui spaţiu intim cu substanţe toxice într-o casă, prin căile de aerisire anunţă  un nou tip de terorism: eco-terorismul. Zal Batmanglij surprinde trăsăturile unor indivizi, aparţinând unei grupări, până la extremele psihologice şi morale. Filmul The East este o gură de aer proaspăt în universul dulce-amărui al independenţilor Sundance. Cineastul decupează, cu rigoare, asamblează pe tiparele vechi ale thrillerului politic şi pune în valoare analiza psihologică.

Batmanglij îşi conduce, cu fineţe, actorii către personajele cărora trebuie să le dea viaţă pe ecran şi încarcă naraţiunea cu o energie ce se debarasează de artificiile formaliste. The East face să funcţioneze mecanismele de identificare şi de culpă morală. Actorii Brit Marling (coscenaristă) şi Alexander Skarsgard sunt plini de sinceritate şi se adecvează perfect partiturilor, iluminând această romanţă ce se suprapune coşmarului din fundal. “Chimia” dintre cei doi se simte şi pe ecran, făcând mai suportabilă grozăvia din spatele poveştii.

The East

Regizor: Zal Batmanglij
Scenarist: Zal Batmanglij, Brit Marling
Compozitor: Halli Cauthery, Harry Gregson-Williams
Operator: Roman Vasyanov
Producător: Michael Costigan, Jocelyn Hayes, Brit Marling, Ridley Scott, Tony Scott
Monteur: Bill Pankow

Distribuţia:
Brit Marling (Sarah)
Alexander Skarsgard (Benji)
Ellen Page (Izzy)
Patricia Clarkson (Sharon)
Aldis Hodge (Thumbs)
Toby Kebbell (Doc)
Shiloh Fernandez (Luca)

Pentru întâia dată, contextul schimbărilor climatice şi ecologia părăsesc terenul apocaliptic, de pseudo-anticipaţie, şi se regăsesc într-o manieră concretă, cu spaţiu şi corpuri. Universul surprins de cineastul american este coerent şi în directă legătură cu subiectul abordat (minunatul spaţiu natural se contapune coloşilor urbani din beton şi sticlă). Imaginile care se succed  conferă peliculei o dimensiune dramtică, pe un fundal sonor ce mixează creaţii ale lui Mozart, Brahms cu cele ale lui Arvo Pärt şi Rostam Batmanglij. Distribuţia aduce în faţa spectatorilor actori precum Ellen Page (cunoscută din ultra-celebrul Inception), Alexander Skarsgard (aici, cu un aer de gúru carismatic), Brit Marling, Patricia Clarkson, Toby Kebbell, Shiloh Fernandez aflaţi între morala absolută şi zonele gri.

The East demonstrează puterea ficţiunii filmice şi ca (un) semnal de alarmă pentru lumea actuală, ce încă se simte puternică şi bine adăpostită de peisajul socioeconomic al modernităţii.

Mădălina Dumitrache

Mădălina Dumitrache Facebook | De același autor

Cultura te îmbogăţeşte, te plasează pe o anumită ierarhie valorică, cu condiţia să fie dublată de inteligenţă şi de cei şapte ani de acasă. Licenţiată în Teatrologie-Filmologie (UNATC "I.L.Caragiale, Bucureşti) şi Pedagogie (Univ. Buc.), mă simt aproape de cei "săraci în arginţi, dar bogaţi în iluzii" ştiind că cea mai subtilă şi solidă formă de supravieţuire este CULTURA.

Recomandări

Adaugă comentariu