Românii nu mai merg la muzee. Și nici filmul românesc nu se simte mai bine.
Criza economică ar putea fi o explicație. Însă doar una facilă, menită să acopere problemele reale ale societății.
Cele mai importante muzee au raportat scăderi ale numărului de vizitatori
Mai exact: dintre primele nouă muzee ale României, șase au avut mai puțini vizitatori în 2013, comparativ cu anul 2012. Singurele excepții sunt Muzeul Național de Istorie, Muzeul Național de Artă și, la limită, Muzeul Satului. Dar iată datele, așa cum au fost acestea declarate de către managerii instituțiilor culturale.
1. Castelul Bran (Brașov) – 494.294 vizitatori (față de 546.000 vizitatori în 2013);
2. Complexul Național Muzeal Astra (Sibiu) – 367.849 vizitatori (față de 409.650 vizitatori în 2013);
3. Muzeul Grigore Antipa (București) – 350.000 vizitatori (față de 394.418 vizitatori în 2013);
4. Muzeul Brukenthal (Sibiu) – 350.000 vizitatori (față de 378.181 vizitatori în 2013);
5. Muzeul Satului (București) – 350.000 vizitatori (față de 323.696 vizitatori în 2013);
6. Muzeul Peleș (Prahova) – 285.500 vizitatori (față de 285.520 vizitatori în 2013);
7. Muzeul Naţional de Istorie a României (București) – 115.000 vizitatori (față de 46.000 vizitatori în 2013);
8. Muzeul Naţional de Artă al României (București) – 90.000 vizitatori (față de 75.600 vizitatori în 2013);
9. Muzeul Naţional al Ţăranului Român (București) – 40.000 vizitatori (față de 87.849 vizitatori în 2013).
Un top realizat de jurnaliștii Mediafax.
Filmul românesc – mai este cineva interesat?
“Deşi numărul de premiere a crescut cu aproape 30% în 2013 (23 de filme) faţă de 2012 (18 filme), încasările au scăzut cu 23%. Scăderea este cu atât mai uimitoare cu cât 2013 a venit cu cel mai bine primit film românesc al ultimului deceniu, Poziţia copilului fiind văzut, după ce în februarie câştiga prestigiosul Urs de Aur la festivalul de la Berlin, de nu mai puţin de 117.809 spectatori. Încasările producţiei lui Călin Peter Netzer se ridică la 1,248 milioane lei, adică 42 de procente din totalul anual, în valoare de 2,965 de milioane. Practic, un analist obişnuit cu ţări comparabile ca mărime cu România, ar spune că în 2013 la noi s-a lansat un singur film.
Pe podiumul lui 2013 mai intră Love Building (26.720 de spectatori) şi Domnişoara Christina (24.876). Ce este mai dureros la anul cinematografic 2013 este faptul că, dacă facem abstracţie de succesul Poziţia copilului, restul producţiilor româneşti s-au lovit de indiferenţa publicului: media de bilete vândute de celelalte 22 de premiere se ridică la doar 7.677, iar cea a încasărilor la doar 78.000 de lei.
Din punctul de vedere al mediei de bilete vândute, 2012 stă mult mai bine: patru premiere româneşti au depăşit pragul de 50.000 de spectatori (Despre oameni şi melci, Minte-mă frumos, După dealuri şi Ho Ho Ho 2: O loterie de familie), în timp ce media biletelor vândute se ridică la 18.150.” (CineMagia)