Un tânăr fotograf explorează dorul de casă prin intermediul unei cărți-obiect. Și are nevoie de ajutorul nostru.
Născut în Orăștie, județul Hunedoara, în 1993, Dragoș Hanciu este regizor de film documentar și fotograf. De câțiva ani a plecat de acasă spre un oraș mai mare și a realizat că locurile pe care și le amintea din copilărie dispar treptat din memoria lui.
“De 4 ani fac poze în oraşul meu natal fără să pot să-mi explic motivul. Mi-am dat seama doar recent în timp ce lucram la carte. Răspunsul este dorul de casă. Evident? Nu chiar… pentru că eu nu asociez dorul de casă cu imaginea romantică a unui apus de soare în locul în care stăteam cu prietenii și nici cu mirosul de plăcinte făcute de bunică-mea. Dorul de casă e dincolo de toate astea, răspândit undeva în banalul locurilor.
Mereu am simţit că oraşul are o atmosferă fantomatică, însă acum, după ani de absență, am devenit conştient de impactul pe care l-a avut migrarea asupra oraşelor mici şi mi-am dat seama că şi eu am contribuit la asta atunci când am plecat. Așa că proiectul Hometown a devenit un fel de arhivă unde depozitez locurile care îmi stochează amintirile şi identitatea.
Simt că e o lume în toate aceste fotografii, în carte. E lumea oraşelor natale şi de aceea cred că şi alţi oameni pot empatiza cu aceste locuri. E ceva ce nu pot explica în cuvinte şi cred că ar trebui să rămână aşa, ca dorul de casă. Nu trebuie să fie judecat, ci doar acceptat.”
Hometown a devenit astfel primul său proiect de carte-foto. Acesta își propune să cerceteze peisajul orașului românesc de provincie într-o serie fotografii de tip new topographics (orientare a fotografilor americani din anii ‘70 către estetica banalului din peisajul urban) și fotografie de stradă, urmărind schimbările survenite în ultimul deceniu asupra peisajului și implicit asupra locuitorilor orașului, ca un etalon pentru un fenomen social național: fantomatizarea orașelor mici în favoarea promisiunii metropolitane.
Materialitatea cărţii este decisivă. Hometown este o carte-obiect menită ca o experienţă, ce are scopul final de a te trimite cu mintea la tine acasă. Dacă vrei să ajuți acest proiect să prindă viață, accesează acest link.
Albumul va fi compus dintr-o serie de 50-60 de fotografii, o notă introductivă a artistului, iar în post-față, un eseu etnografic care dezbate într-o notă personală legăturile dintre distanță, migrație, identitate, memorie și ancorele vizuale care leagă oamenii de orașele natale scris de Jasmina Al-Qaisi, etnograf vizual specializat pe teme de migrație și distanță.