“Fiecare om poartă în sinea lui contradicţia dintre efemer și etern. Când ascultăm sau cântăm muzica purtătoare de valori eterne, ne cofruntăm cu propria efemeritate și râvnim eternitatea”. (dr. Ignác Csaba Filip, directorul artistic al Festivalului de Muzică Veche)
Mai puțin de două săptămâni ne despart de o nouă ediție a Festivalului de Muzică Veche cu cea mai îndelungată existență din România, eveniment care reuneşte în fiecare an la Miercurea Ciuc muzicieni renumiți din Europa.
Ediția din acest an a festivalului harghitean de Muzică Veche, parte a proiectului “Europe for Festivals, Festivals for Europe (EFFE)” al Comisiei Europene, se va desfășura în perioada 14–17 iulie și aduce pe scenele evenimentului 180 de artiști din 9 țări: Austria, Belgia, Elveția, Franța, Germania Spania, Turcia, Ungaria și din România.
Tema centrală a evenimentului este muzica veche germană și conexiunile locale ale acesteia, iar motto-ul festivalului este “Tanzen und springen, singen und klingen” – “Dansul și saltul, cântul, sunatul”, un vers din madrigalul compozitorului Hans Leo Hassler, născut în cea mai frumoasă regiune a Germaniei – Bavaria -, pe care a purtat-o în suflet, fiindu-i sursă de inspirație pentru multe dintre compozițiile sale.
“Aşadar, să ne bucurăm împreună!”, îndeamnă dr. Ignác Csaba Filip, directorul artistic al evenimentului, pentru că “motto-ul festivalului ne îndeamnă la bucurie și fericire”.
Sam Chapman, solist și membru al mai multor formații camerale și orchestre de muzică veche, cunoscut pe renumite scene europene: Wigmore Hall, Birmingham Opera și Theater Freiburg, va concerta la Cafeneaua Petőfi, iar Erdal Şalikoğlu din Turcia, un prieten apropiat al renumitul artist Tamás Kobzos Kiss, care s-a stins la sfârșitul anului trecut, împreună cu ansamblul Canlar din Ungaria, condus de Balázs Sudár, vor stimula imaginația iubitorilor de muzică, să pătrundă cea mai veche muzică de ceremonie și misticismul dervișilor rotitori, pentru care a fost special compusă. Interesant este că numele acestui ansamblu, Canlar, nu a fost ales întâmplător, potrivit conducătorului său, Balázs Sudár, însemnâd “suflete”, cuvânt de salut pe care îl folosesc mai multe ordine călugărești din Turcia.
Vor mai concerta, la Festivalul de Muzică Veche, între alții, formația de reputație mondială „Unicorn” din Austria – invitatul special al ediției din acest an, ansamblul “The Little Light Consort” din Elveția – în premieră pe scena festivalului de la Miercurea Ciuc, “XVIII-21- Le Baroque Nomade” din Franța și “Il Festino” din Belgia, invitând spectatorii la o călătorie în timp şi spaţiu, care le va reaminti că muzica a făcut întotdeauna posibilă descoperirea reciprocă a culturilor şi ideilor.
Iubitorii de muzică de calitate vor avea ocazia să vizioneze un program concentrat, cuprinzând 15 concerte în 4 zile, susținute la Miercurea Ciuc, Lăzarea, Odorheiu Secuiesc și Șumuleu-Ciuc
Orchestra barocă a festivalului, care se formează ad-hoc și reunește muzicieni din țară și din străinătate, sub conducerea artistică a violonistei germane Ulrike Titze, co-fondatoare a Orchestrei Baroce Dresda, va susține, în acest an, un concert special alături de Corul Baroc al Festivalului, care va reuni pentru prima oară, sub bagheta dirijorului Steffen Schlandt, organist la Biserica Neagră din Brașov, două formații corale: corul “Bach” din Brașov și corul “Lux Aurumque” din Miercurea Ciuc.
Concertele din Miercurea Ciuc vor fi susținute în locații emblematice pentru municipiul reședință al județului Harghita. Între acestea, Cetatea Mikó, cel mai vechi și mai important monument istoric al orașului Miercurea Ciuc, ridicată în prima jumătate a secolului al XVII-lea în stilul Renașterii târzii, cu bastioane italienești, esplanada Bisericii Franciscane din Șumuleu-Ciuc, punct central al celui mai mare pelerinaj de Rusalii din Europa Centrală și de Sud-Est și Biserica “Szent Ágoston”.
Festivalul se va încheia cu concertul extraordinar al Corului Național de Cameră “MADRIGAL – Marin Constantin”, cel mai apreciat ansamblu coral profesionist autohton, o emblemă a vieții muzicale românești și universale, care va evolua alăuri de ansamblul Codex din Brașov, într-un spectacol In memoriam Valentin Bakfark (în maghiară Bálint Bakfark), muzician renascentist din Brașov, un virtuoz al lăutei.
Alături de formațiile de renume internațional și de cele autohtone, prezente an de an la festival, vor putea fi audiate și câteva noutăți.
“Veți face cunoștință cu muzica vocal-simfonică din Transilvania și cu muzica ebraică, vom avea parte de un pelerinajul muzical de la curtea Habsburgilor la sașii transilvăneni și ne votr încânta melodiile și dansurile cu influență populară, de la Senfl la șvabii sătmăreni”, dezvăluie câteva dintre surprize directorul artistic al evenimentului.
De la actuala ediție nu vor lipsi concertele stradale, trei la număr, și dansurile renascentiste și baroce în haine de epocă, Ziua renascentistă dedicată copiilor, dar vor fi și noutăți precum Casa dansului turcesc, prezentări de carte și prelegeri la care publicul larg are acces neîngrădit.
Și în acest an, organizatorii vor prezenta un instrument de epocă mai puțin cunoscut, o premieră pe scena Festivalului, și anume clarinetul istoric. Sunetul special al acestuia se va face auzit în concertul ansamblului “XVIII-21 Le Baroque Nomade” din Franţa.
Nu în ultimul rând, va fi omagiată trecerea recentă în eternitate a lăutistului lui Kobzos Kiss Tamás din Ungaria, muzician de excepție, care a participat la aproape toate edițiile Festivalului de Muzică Veche de la Miercurea Ciuc, având un rol important în dezvoltarea acestui eveniment. În memoria acestuia vor fi organizate o Masă rotundă și un concert comemorativ.
Festivalul de Muzică Veche a luat fiinţă în anul 1980, la iniţiativa ansamblurilor “Barozda” şi “Kájoni”. Specialiștii susțin că apariția acestei activităţi muzicale în oraşul Miercurea Ciuc nu este întâmplătoare.
“Personalitate umanistă, Ioan Căianu (în maghiară Kájoni János), organist şi constructor de orgi transilvănean, a trăit și a activat în secolul al XVII-lea la Şumuleu Ciuc. Este primul autor atestat de muzică cultă din Transilvania și a avut o contribuţie însemnată la întocmirea codicelui care îi poartă numele, «Codex Caioni»”, explică organizatorii Festivalului de Muzică Veche de la Miercurea Ciuc.
Începând din anul 2005, organizatorul festivalului este Centrul Cultural Judeţean Harghita, sprijinit de Consiliul Judeţean Harghita, municipiul Miercurea-Ciuc şi de alţi parteneri.
În 2008, festivalul a devenit membru al Reţelei Festivalurilor de Muzică Veche din Europa, cu sediul în Lion.
Festivalul de muzică veche de la Miercurea Ciuc este precedat și completat de o altă manifestare internațională de înaltă ținută artistică – Universitatea de Vară de Muzică Veche, ajunsă la cea de-a IX-a ediție, care își va deschide porțile în data de 10 iulie, la Liceul Teoretic „Márton Áron” din reședința județului Harghita.
Muzica veche şi interpretarea autentică lipsesc cu desăvârșire din educația națională. Începând din anul 2008, cursurile de măiestrie ale Universității de Vară de Muzică Veche asigură formarea profesională a muzicienilor, elevilor și studenților în acest domeniu, oferind, totodată, continuitate în specializarea acestora.
Așa se face că în ultimii ani, o parte dintre participanţii la primele ediţii ale universităţi au devenit invitaţi ai Festivalului de Muzică Veche și membri ai Orchestrei Baroce a acestuia.
Detalii despre programul Universității și Festivalului de Muzică Veche din Miercurea Ciuc, muzicienii participanți și despre concerte puteți obține consultând www.regizene.ro.