Extraordinara odisee a unui lup

The Wolf of Wall Street (2013) – thriller financiar.

Martin Scorsese revine, odată cu The Wolf of the Wall Street (2013), la nivelul său de vârf în materie de naraţiune polifonică, amintind de Goodfellas (1990). Cu această nouă dramă biografică creează o frescă surprinzătoare şi euforică, de o insolentă forţă a unei Americi mereu surprinzătoare. Filmul este o adaptare a romanului autobiografic al lui Jordan Belfort, graţie scenaristului de excepţie, Terence Winter (The Sopranos,  Boardwalk Empire).

The Wolf of Wall Street este povestea unui broker care a trăit ”visul american”, ce s-a prefăcut în coşmar. A început de jos, a avut o ascensiune fulgerătoare, dar lăcomia  şi succesul  ameţitor – puterea dobândită -, l-au transformat din broker onest în infractor implicat în scandaluri de corupţie, înşelăciune şi crimă.

Filmografia lui Scorsese, mereu bivalentă, cu două tipuri de abordare, cea intimistă (omul supus sorţii) şi cea epico-ironică (capitalismul tipic american). Adesea, eroii săi sunt personaje puternice, dar odată izbiţi de megalomanie, aceştia devin patetici şi cad în derizoriu. Jordan Belfort are un destin “bigger than life”, pendulând între mărire şi decădere. Bani, femei, petreceri, droguri, distracţii decadente – tentaţiile erau la tot pasul şi atât de uşor de obţinut. Ameninţarea legii devenea palidă, el putea cumpăra orice şi pe oricine. Pentru Jordan şi restul “haitei de lupi”, nimic nu era destul sau prea mult, iar “modestia era pentru proşti”. La începutul filmului, Belfort este un simplu lucrător, complet detaşat faţă de orgoliul superiorului său (Matthew McConaughey). Încet-încet, este prins în cursa nebunească a grozăviilor din anii ’90 (coke, cash, call girls) şi-şi va  trăi viaţa ca pe o imensă petrecere. Belfort devine rege într-un regat fără legi, el nu are capacitatea de-a pricepe că se găseşte într-un Babilon fără cultură (lumea sa se reducea la orgiile de la birou). Vidul existenţial favorizează existenţa acestei maşinării a crizei permanente. Rechinul financiar (Leonardo DiCaprio, magistral) devine unul dintre cei mai bogaţi oameni din New York, dar subestimează dimensiunea infernală a universului din care-a ieşit.

Scorsese şi-a exprimat dintotdeauna (Casino, Gangs of New York, Aviator) interesul pentru genul de personaje (gangsterul, criminalul, afaceristul) care au constituit “răul necesar” pentru american dream / visul american. Poate niciun alt realizator nu a reuşit să redea mai bine balansul dintre law şi outlaw, jocul măştilor din spatele peronului către american way of life, aşa cum a făcut-o Martin Scorsese. Cineastul italo-american, fascinat de catolicism,  îşi  revitalizează vechile obsesii (pierderea bunului-simț, paradisuri artificiale, demoni interiori, comunităţi şi clanuri, acceptarea iremediabilului), accentuând paradoxurile acestei lumi.  Prins în cercul vicios şi parodic, Belfort multiplică ironiile – cartea sa va deveni un best-seller, viaţa sa va fi adaptată şi redată marelui ecran. Scorsese aduce în prim-plan râsul din faţa angoasei, camera ubicuă a realizatorilor îl însoţeşte pe Belfort peste tot; această complicitate poate fi numită insolenţă. Abia ieşit din puşcărie, lupul devine coach profesionist.

The Wolf of the Wall Street este opera-bufă ce dă la iveală metamorfozarea unui om în lup, a lupului în larvă şi-a modelului în guru. Între coborârile în infern convulsive din această comedie neagră, regăsim o distribuţie fascinantă: Leonardo diCaprio (la a cincea colaborare, după Gangs of New York, AviatorThe Departed, Shutter Island), Matthew McConaughey (demenţial) şi grăsunul bonom Jonah Hill (într-un rol destul de ambiguu, mereu în umbra lui DiCaprio /Jordan Belfort).

Dar filmul nu se reduce la înşiruirea performanţelor actoriceşti, ci reaminteşte, prin energia contagioasă (amplificată de coloana sonoră), tot ceea ce putem iubi în cinema-ul lui Martin Scorsese. De data aceasta, au fost necesare aproape trei ore, petrecute printre flăcări şi cenuşă, pentru a povesti traseul grandios al unei epave.

Lupul-de-pe-Wall-Street

Regizor: Martin Scorsese. Scriitor: Jordan Belfort. Scenarist: Terence Winter. Compozitor: Howard Shore. Operator: Rodrigo Prieto. Producător: Riza Aziz, Leonardo DiCaprio, Martin Scorsese, Emma Tillinger Koskoff. Monteur: Thelma Schoonmaker.

Distribuţia:  Leonardo DiCaprio (Jordan Belfort), Jonah Hill (Donnie Azoff), Matthew McConaughey (Mark Hanna), Jon Favreau (Manny Riskin), Margot Robbie (Naomi Lapaglia), Jon Bernthal (Brad), Rob Reiner (Max Belfort), Kyle Chandler (Patrick Denham), Ethan Suplee (Toby Welch).

Premii, nominalizări, selecţii: Globurile de Aur (2014) – Cel mai bun actor – categoria film muzical şi de comedie: Leonardo DiCaprio; Globurile de Aur (2014) – Cel mai bun film – musical şi comedie, nominalizat; Oscar (2014) – Cel mai bun film, nominalizat; Oscar (2014) – Cel mai bun regizor, nominalizat: Martin Scorsese; Oscar (2014) – Cel mai bun actor în rol secundar, nominalizat: Jonah Hill; Oscar (2014) – Cel mai bun scenariu adaptat, nominalizat: Terence Winter; Oscar (2014) – Cel mai bun actor, nominalizat: Leonardo DiCaprio; Premiul BAFTA (2014) – Cel mai bun regizor, nominalizat: Martin Scorsese; Premiul BAFTA (2014) – Cel mai bun scenariu adaptat, nominalizat: Terence Winter; Premiul BAFTA (2014) – Cel mai bun montaj, nominalizat: Thelma Schoonmaker; Premiul BAFTA (2014) – Cel mai bun actor, nominalizat: Leonardo DiCaprio.

Mădălina Dumitrache

Mădălina Dumitrache Facebook | De același autor

Cultura te îmbogăţeşte, te plasează pe o anumită ierarhie valorică, cu condiţia să fie dublată de inteligenţă şi de cei şapte ani de acasă. Licenţiată în Teatrologie-Filmologie (UNATC "I.L.Caragiale, Bucureşti) şi Pedagogie (Univ. Buc.), mă simt aproape de cei "săraci în arginţi, dar bogaţi în iluzii" ştiind că cea mai subtilă şi solidă formă de supravieţuire este CULTURA.

Recomandări

Adaugă comentariu