Doua perspective feministe asupra relatiei de cuplu

Și două filme din 2011 gândite de două regizoare: The Future (de Miranda July) și TakeThis Waltz (de Sarah Polley). Să fie doar coincidență că sunt două femei la mijloc?

The Future arată cursul unui cuplu excentric, care, printr-o decizie stranie, ajunge în doar 26 de zile să schimbe tot cursul relației. Cei doi tineri ajung să facă lucruri pe care probabil nu ar fi avut curajul să le facă dacă nu luau decizia de a-l adopta pe Paw Paw, un pisoi grav bolnav. Atât EL, cât și EA renunță la job-ul actual pentru a ieși din rutină și se hotărăsc să facă ceva care să-i împlinească în cele 26 de zile „de libertate”. El alege să vândă brăduți pentru a ajuta natura, ea încearcă să facă un film cu diferite mișcări de dans în fiecare zi din cele 26 de zile până la venirea pisoiului, ei însă nu-i iese. Schimbă traseul spre împliniri financiare sau poate chiar încearcă noutatea pe plan sexual: un bărbat cu un copil. Nu se poate dedubla, aşa că își mărturisește greșeala și pleacă la „noua achiziție”. Dacă în prima relație EA nu era fericită, în cea de-a doua nici atât și…se întoarce cu coada între picioare după a 26-a zi când află că Paw Paw a murit. Întoarcerea de la  poate părea una fericită, însă întoarcerea spre este una nefericită deoarece EL este la fel, dar nu același după dezamăgirea pricinuită.

În Take This Waltz, cuplul e întotdeauna același. Jocuri gingașe, gesturi romantice, și totuși, femeia nu e fericită. De ce? Pentru că împlinirea e mai mare dacă e mister și când dispare misterul, privitul la televizor de pe canapea este doar acea rutină în care EL și EA au rămas înfipți odată cu trecerea timpului. EA renunță la o relație în care, deși nu pare nefericită, nu se simte împlinită, vrea mai mult: un artist, care mai este și vecinul de vis-a-vis. Tremurată de supraeu, cu lungi întrebări și reguli stricte, trece la cel care îi redă sentimentul “fluturilor în stomac”. Până când? Până când…

Cele două regizoare au redat foarte bine mintea femeii: căutarea nebună a fericirii și iubirea continuă fără alți factori pertubatori. Iar cele două personaje feminine întruchipează același caracter: acela al femeii neînțelese aflate în căutarea idealului. Un ideal pe care, bineînțeles, nu-l găsește fără compromis.

Alexandra Bujenita

Alexandra Bujenita De același autor

Pentru a publica în cadrul Cenaclului WebCultura trimite-ne textul tău prin intermediul acestui formular. Și, nu în ultimul rând, te rugăm să citești și cele câteva rânduri scrise aici. Important: autorii care au publicat deja cel puțin trei creații în paginile Cenaclului și doresc pagini de autor sunt rugați să ne contacteze prin intermediul aceluiași formular.

Recomandări

Adaugă comentariu