Între 14-17 iulie se desfăşoară Festivalul European de Muzică Veche la Miercurea Ciuc cu un număr de 18 de concerte şi 132 de muzicieni din 10 ţări.
Tema principală al ediţiei este muzica veche germană, iar mottoul festivalului este “Tanzen und springen, singen und klingen”, adică “să dansăm săltat şi să cântăm cu voce răsunătoare”, versul respectiv este preluat dintr-un madrigal al compozitorului german Hans Leo Hassler.
Deschiderea oficială a festivalului a avut loc joi la ora 18.30 în curtea Cetăţii Mikó cu un concert în memoria lui Tamás Kobzos Kiss, renumit artist decedat la finele anului trecut, care a participat la aproape toate ediţiile Festivalului de Muzică Veche de la Miercurea Ciuc, având un rol important în dezvoltarea acestui eveniment.
A urcat pe scenă și ansamblul “Unicorn” din Austria, invitatul special al ediţiei din acest an, care a interpretat muzica lui Oswald von Wolkenstein (1376-1445), un compozitor renascentist. Umanismul autorului reiese din faptul că el își dedica versurile soției și nu idealului feminin, cum era caracteristic epocii respective. Am ascultat cântece despre dragoste și pasiune cu versuri uneori mărețe, alteori picante, pline de umor.
Joi, de la ora 22 în parapetul cetății, formația elvețiană “The Little Light Consort” a ținut un concert de gambe. Ansamblul urmăreşte să lucreze cu vastul repertoriu dedicat violei da gamba. În concertul lor nocturn au interpretat unele lucrări ale acelor compozitori englezi ca Brade sau Dowland, care ?i-au părăsit patria pentru a se muta în Germania sau Danemarca, unde li s-au oferit condiții mai bune.
Un element important al festivalului de la Miercurea-Ciuc este Orchestra Barocă, pentru că festivalul este nu numai un șir de concerte, ci și un atelier unde se nasc producții noi. Orchestra Barocă se formează ad-hoc, reuneşte muzicieni din ţară şi din străinătate, sub conducerea artistică a violonistei germane Ulrike Titze, co-fondatoarea Orchestrei Baroce din Dresda. În acest an – în premieră – orchestrei i se va alătura și Corul Baroc al Festivalului format din corurile “Bach” din Braşov şi “Lux Aurumque” din Miercurea-Ciuc, care se va reuni pentru prima oară, sub bagheta dirijorului Steffen Schlandt, organistul Bisericii Negre din Braşov. Ideea de bază a programului care va fi prezentat vineri de la ora 19,30 în biserica catolică “Szent Ágoston” din Miercurea-Ciuc, este extragerea muzicii sacre, inclusiv a celei instrumentale, din contextul liturgic pentru care a fost compusă. Pe lângă compozițiile de factură religioasă ale lui J. S. Bach, unul dintre cei mai însemnați compozitori ai Barocului german, și cele ale lui J. Knall și Ph. Caudella, figuri proeminente ale culturii germane din Transilvania de la acea vreme, programul conține și suita “Muzica apelor”, de G. Ph. Telemann, un alt maestru german de renume al epocii baroce.
Pe scena din curtea Cetății Mikó vor mai urca, între altele, formațiile “Le Baroque Nomade” din Franța și “Il Festino” din Belgia, programul detaliat al festivalului se găsește pe internet.
A XXXVI-a ediţie a festivalului se va termina duminică, cu concertul extraordinar al Corului Naţional de Cameră Madrigal, o emblemă a vieţii muzicale româneşti şi universale. Corul va evolua alăuri de ansamblul Codex şi lăutistul maghiar István Kónya. Spectacolul care va avea loc în Cetatea Mikó de la ora 19,30, va fi dedicată lui Valentin Bakfark, un muzician renascentist din Braşov, un virtuoz al lăutei. Aristocrația l-a copleșit cu onoruri, poeții au dedicat laude măiestriei sale. În Polonia a fost privit ca un personaj legendar, iar marele poet renascentist Jan Kochanowski a scris două poezii despre personalitatea lui. După practica vremii, a transcris mai multe lucrări corale pentru lăută, care reprezintă o piatră de încercare și pentru lăutiștii de azi.
Festivalul de Muzică Veche de la Miercurea Ciuc a fost înființat în anul 1980, la iniţiativa ansamblurilor „Barozda” şi „Kájoni”. Începând din anul 2005, organizatorul manifestării este Centrul Cultural Judeţean Harghita, sprijinit de Consiliul Judeţean Harghita, Primăria Miercurea Ciuc şi de alţi parteneri.
În 2008, acesta a devenit membru al Reţelei Festivalurilor de Muzică Veche din Europa, cu sediul în Lyon, iar de anul trecut a intrat în categoria marilor festivaluri europene, Comisia Europeană acordându-i marca „Europe for Festivals, Festivals for Europe (EFFE)”, fiind menţionat astfel şi în cataloagele care informează publicul despre cele mai bune festivaluri europene.