Destăinuirile unui român de geniu.
Pe 18 decembrie 1910, Henri Coandă, un inventator român în vârstă de doar 24 de ani, testa pe aeroportul Issy-les-Moulineaux de lângă Paris, un aparat de zbor nemaivăzut: un avion de zbor fără elice (pe atunci, toate avioanele aveau elice și nimeni nu își imagina că un astfel de aparat ar putea să zboare).
Aparatul, care era construit din lemn, a luat foc din pricina lipsei lui de experiență în pilotaj, s-a lovit de un zid de la marginea terenului de decolare și a luat foc. Din fericire, Coandă a fost proiectat din avion înaintea impactului, alegându-se doar cu spaima și câteva contuzii minore pe față și pe mâini. Dar cel mai important, aparatul a zburat, devenind astfel, potrivit mărturiilor lui Coandă, primul avion cu propulsie prin reacție din lume.
Astăzi, există multe voci care contestă acest lucru, deși savantul român nu a încetat să-și apere întâietatea până la sfârșitul zilelor. Și, ca o ironie a vieții: tocmai flăcările care i-au mistuit aparatul aveau să-i consacre locul în istorie. Observând că “flăcările jeturilor, în loc să iasă direct au început să se abată, să vie contra fuselajului”, Coandă avea să studieze fenomenul și să descopere astfel “efectul Coandă“. O descoperire care a revoluționat aeronautica mondială și pe care nu a mai putut nimeni să o nege (deși și acest lucru a fost încercat).
Acestea fiind spuse vă invit să-l priviți în cele ce urmează pe Henri Coandă povestind cum a descoperit efectul care îi poartă numele și apărându-și, o dată în plus, întâietatea în ceea ce privește inventarea primul avion cu reacție din lume.
O înregistrare făcută publică de TVR cu ocazia împlinirii a 103 de ani de la zborul din 1910.
Notă: potrivit unor surse, testarea avionului ar fi avut loc pe 16 decembrie 1910.