“Arta contemporană este, înainte de toate, o formă de gimnastică conceptuală prin intermediul căreia învățăm să coexistăm cu ceea ce nu înțelegem.”
Cuvintele îi aparțin lui Massimiliano Gioni, unul dintre cei mai în vogă curatori ai momentului (curator al Bienalei de la Veneția 2013 și director în cadrul Muzeului de Artă contemporană din New York). Însă, până a fi în vogă, viața lui nu a fost chiar atât de strălucitoare. În tinerețe, de pildă, pe când era student la Bologna, a lucrat ca traducător al romanelor siropoase din seria Harlequin pentru a câștiga ceva bani în plus.
“În cele din urmă era un salariu decent, dar a avut consecințe teribile asupra psihicului meu. Pe de altă parte, am învățat mai multe sinonime pentru cuvântul «sfârc».”, declară el pentru The Wall Street Journal.
Și, tot din WSJ, o scurtă declarație a inconfundabilei Marina Abramovic:
“Atunci când creezi, cu cât euforia creației este mai mare, cu atât mai jos poți să decazi în viața particulară. E ca atunci când un grup rock cântă în fața a mii și mii de spectatori. Publicul oferă toată energia sa artistului. Îi umflă ego-ul. Dar atunci când concertul ia sfârșit, toată această energie îl poate distruge. Este și motivul pentru care atât de mulți mari artiști sunt doborâți de droguri sau alcool.”
(foto: Richard Shilling)