Invatamant vs. creativitate

“Tehnologia este asemeni unui ciocan: ciocanului nu îi pasă dacă este folosit pentru a construi o casă sau dacă un torţionar îl utilizează pentru a zdrobi capul cuiva.”

“Au fost luate numeroase măsuri în încercarea de a transforma sistemul de învăţământ pentru a-l face mai controlabil, mai îndoctrinant, mai vocațional, impunând îndatorări care încarcerează studenții și tinerii într-o viaţă de conformitate… Acest lucru este exact opusul a ceea ce, în mod tradițional, vine din Iluminism. Iar între cele două există o luptă constantă. În colegii, în şcoli, te antrenezi pentru a trece testele sau te antrenezi pentru a învăța să cercetezi creativ?

(…)Trebuie să înveți să evaluezi, să interpretezi, să înțelegi… Persoana care câştigă Premiul Nobel nu este persoana care a citit cele mai multe articole din reviste şi și-a luat cele mai multe notițe din acestea. Iar cultivarea capacității de a căuta ceea ce este semnificativ și dorința de a te întreba mereu dacă ești pe drumul cel bun este ceea ce educația ar trebui să ofere, indiferent dacă folosește pentru aceasta calculatoarele și internetul sau creionul și hârtia sau cărţile. (…)Tehnologia este fundamental neutră. Este, într-un fel, asemeni unui ciocan: ciocanului nu îi pasă dacă este folosit pentru a construi o casă, sau dacă un torţionar îl utilizează pentru a zdrobi capul cuiva.

(…) Trecerea unor teste nici măcar nu începe să se compare cu a căuta, a cerceta şi a urmări subiectele care ne mobilizează şi ne incită. (…)Acesta este modul în care are loc, în general, progresul cultural. Artişti clasici, de pildă, au apărut din tradiția meșteșugarilor, tradiție care fost dezvoltat în decursul timpului de către meșterii artizani. Și, uneori, te poţi ridica pe umerii lor pentru a crea noi și minunate lucruri. Dar aceste lucruri nu vin de nicăieri. Dacă nu există un sistem cultural şi educaţional viu, orientat spre încurajarea explorării creative, independenţei de gândire și dorinţei de a trece peste frontiere și a contesta convingerile acceptate, nu se va putea a obţine tehnologia care ar putea duce la creșterea economică.”

Noam Chomsky

(via)

Sorin Tudor

Sorin Tudor Blog | De același autor

Uneori, prin ochii mei, internetul se vede altfel. “Contentul” se numeste simplu, “continut”, iar “user generated” capata vagi conotatii pleonastice de vreme ce El, Userul, nu are incotro: trebuie sa-si fie Creator al propriei Vieti. Poate ca, intr-o zi, vom ajunge sa ne cunoastem mai bine.

Recomandări

5 comentarii

  1. alex

    De unde sunt luate aceste fragmente? Foarte faina ideea.

      1. alex

        Multumesc pentru raspuns.

  2. Ramona

    Superb expus. Si Einstein sustinea ca invatamantul ucide personalitatea si creativitatea copiilor.

  3. În învățământ se învață orice altceva,numai spiritul analitic…nu !

Adaugă comentariu