Bine ai venit pe WebCultura

Din cuprins:

The Door

Cântec șoptit

“Nimeni nu trăiește când vrea, ci când îi vine rândul.” (Zaharia Stancu) O poezie pe care mulți o știu, chiar...

Continuare...


Powered by

The Door

Alexandra Bujenitade @
13 November 2012

O ușă deschisă, un pas înainte: “The Door”, regia Istvan Szabo.

După Mephisto, un film de mare succes, regizorul Istvan Szabo deschide “Ușa” către povestea a două femei cu personalități dificile, dar care, unindu-se, au reușit să-și lege și să-și dezlege misterele.

Scriitoare în ascensiune, Magda (Martina Gedeck), ajunge să-și cunoască menajera datorită unui eveniment tragic și unei curiozități inconștiente. Emerence (Helen Mirren) este o enigmă pentru Magda, un vis pe care l-ar transforma imediat în coșmar doar ca să-l decodifice mai repede. Tocmai de aceea, la început, cele două, și mai ales Magda, își formează povești greșite una despre cealaltă. Dar, prin foamea aceasta de cunoaștere și printr-o chimie deosebită, Magda reușește să îi intre în voie menajerei și să lege o prietenie matură și demnă de consolidat.

Om crescut cu sulițe, Emerence își dezvăluie traumele și îi împărtășește Magdei ascunzișurile ei, de la copilărie până la stadiul de adult cu prieteni „necuvântători” și ascunși de lumina lumii (numeroasele pisici, dar și Viola). O scenă care merită statutul de punct culminant este aceea în care Emerence își amintește cum, copilă fiind, și-a văzut surorile arzând; de aici se deșirează comportamentul ei și obsesia pentru singurătate. Într-un final, Emerence deschide ușa. Totuși, a meritat?

Deși scriitoarea devine celebră și merge să-și primească recunoașterea în „ale literaturii”, triumful e înșelător: prietena ei cade în neant și astfel ajung amândouă pe un drum înclinat.

Helen Mirren, actriță multipremiată, a descusut o personalitate pe parcursul filmului, care, sunt convinsă că și pe ea a surprins-o. Deși interpretează o Emerence dură și cruntă în deciziile față de cei din jur, actrița reușește să arate și fărâma de suflet pe care o ascunde fiecare om mai bine sau mai puțin bine „în pod sau la subsol” și asta datorită talentului său actoricesc. Martina Gedeck, pe de altă parte, arată sensibilitatea și perdeaua aceea transparentă a ființei care fuge să prindă „fluturele”, reușește sau nu să convingă, e la latitudinea fiecărui ochi, pe mine mai avea puțin, doar puțin. Dar, când intră amândouă pe aceeași ușă, convingerea e doar una: chimia ființei umane dezleagă orice traumă și orice obsesie.

În cele din urmă, Istvan Szabo a reprezentat foarte bine relația dintre cele două personaje, relație care a prins viață și a ajuns un nou personaj. Noua „ființă” a acumulat emoții contradictorii, traume înlănțuite și a reușit să deschidă ușa. La fel ca în „Mephisto”, și în „The Door” Szabo a reușit să modeleze scenariul ca pe o simfonie și să aducă momente tacite cu o multitudine de explozii și descărcări electrice.

Casa de producție:  FilmArt Kft, Intuit Pictures. Distribuție: Helen Mirren, Martina Gedeck, Karoly Eperjes. Regie: Istvan Szabo. Scenariu: Istvan Szabo, Andrea Veszits, scenariu bazat pe un roman de Magda Szabo.

Despre autor

Alexandra Bujenita

Alexandra Bujenita

Pentru a publica în cadrul Cenaclului WebCultura trimite-ne textul tău prin intermediul acestui formular. Și, nu în ultimul rând, te rugăm să citești și cele câteva rânduri scrise aici.

Comentează

Parteneri

© 2010-2014 WebCultura.