Bine ai venit pe WebCultura

Din cuprins:

Sindromul Monte-Cristo

Barbie si surasul din plastic al Mona Lisei

Este pentru prima dată când pe WebCultura scriem despre o expoziție de jucării. Iar acest lucru se datorează faptului că,...

Continuare...


Powered by

Sindromul Monte-Cristo

Mădălina Dumitrachede @
1 March 2016

Susține și tu Webcultura! Pentru că, împreună, putem supraviețui ignoranței și ignoranților.

Mulțumim. (Vezi aici cine a donat până acum.)

The Revenant – captivantă poveste cinematografică despre supraviețuire.

The-RevenantLa începutul secolului al XX-lea (în anul 1823), Hugh Glass, un vânător – însoțit de fiul său (indian metis) – îi călăuzește pe coloniști prin pădurile din America de Nord.În timpul unei expediții din Munții Stâncoși, convoiul este atacat de indieni, de aceea încearcă să fugă. Rănit grav, de o ursoaică grizzly, Glass este lăsat în grija lui John Fitzgerald (un tip care-l detesta) și-a inocentului Jim Bridger. Fitzgerald îl ucide pe fiul lui Glass, mințindu-l pe Bridger, și-l părăsește pe vânătorul aflat în agonie. Ghinionul lui Hugh este că, în ciuda rănilor cumplite, reuşeşte să supravieţuiască. La prima vedere, moartea ar fi fost de preferat. Este singur, sfârtecat rău, e iarnă, este frig. Glass va găsi puterea să străbată – mai mult târâş – peste 300 de kilometri. Dorința de a se răzbuna îl ţine în viaţă. Precum Contele de Monte- Cristo, eroul va deschide un nou capitol din viața sa.

Acest survival (în jargonul industrial, un film despre supraviețuire în condiții extreme), în manieră western, este cel mai recent lungmetraj al mexicanului Alejandro González Iñárritu, de fapt, o adaptare liberă după romanul scris de Michael Punke. The Revenant este un veritabil tur de forță pentru actorul Leonardo DiCaprio, supus calvarului de-a supraviețui în Vestul “frigorific”.

Pe la jumătatea filmului, vom descoperi inscripția “On est tous des sauvages” (de la gâtul indianului salvator)…rezonabilă, dacă avem în vedere evenimentele derulate timp de mai bine  de două ore. În această imensitate înghețată, totul îi este ostil eroului interpretat de Leonardo DiCaprio: gerul cumplit, specific părții de N-V a continentului american, indienii, fiarele sălbatice și chiar foștii coechipieri. Singură – dorința de răzbunare – îl va ajuta să iasă din acel iad înghețat.Iñárritu (oscarizat anul trecut pentru Birdman) elaborează o epopee, în care mixează  gigantismul peisajelor ninse (filmate în lumina naturală) cu imaginile mentale, care cutreierau mintea vânătorului în agonie, oferind efuziuni, dar și contemplări. În această manieră, se impune viziunea  asupra terorii, care ne reamintește de raportul dintre uman și sălbăticiune.

The Revenant

Regizor: Alejandro González Inárritu
Scenarist: Alejandro González Inárritu, Mark L. Smith
Compozitor: Ryuichi Sakamoto, Carsten Nicolai
Operator: Emmanuel Lubezki
Producător: Steve Golin, Alejandro González Inárritu, David Kanter, Arnon Milchan
Monteur: Stephen Mirrione

Distribuţia

Tom Hardy (John Fitzgerald)
Leonardo DiCaprio (Hugh Glass)
Domhnall Gleeson (Andrew Henry)
Will Poulter (Jim Bridger)
Paul Anderson (Anderson)
Lukas Haas (Jones)
Brendan Fletcher (Fryman)

Premii, nominalizări, selecţii

Globurile de Aur (2016) – Cel mai bun regizor: Alejandro González Inárritu
Globurile de Aur (2016) – Cel mai bun actor într-o dramă: Leonardo DiCaprio
Globurile de Aur (2016) – Cel mai bun film – dramă
Premiul BAFTA (2016) – Cel mai bun film: Arnon Milchan, Alejandro González Inárritu, Steve Golin
Premiul BAFTA (2016) – Cel mai bun regizor: Alejandro González Inárritu
Premiul BAFTA (2016) – Cel mai bun operator: Emmanuel Lubezki
Premiul BAFTA (2016) – Cel mai bun cântec, nominalizat: Carsten Nicolai, Ryuichi Sakamoto
Premiul BAFTA (2016) – Cel mai bun actor: Leonardo DiCaprio
Globurile de Aur (2016) – Cea mai bună muzică, nominalizat: Ryuichi Sakamoto, Carsten Nicolai
Oscar (2016) – Cel mai bun film, nominalizați: Mary Parent, Steve Golin, Alejandro González Inárritu, David Kanter, Arnon Milchan
Oscar (2016) – Cel mai bun regizor, nominalizat: Alejandro González Inárritu
Oscar (2016) – Cel mai bun operator, nominalizat: Emmanuel Lubezki
Oscar (2016) – Cel mai bun actor în rol secundar, nominalizat: Tom Hardy
Oscar (2016) – Cele mai bune costume, nominalizat: Jacqueline West
Oscar (2016) – Cea mai bună imagine, nominalizat: Emmanuel Lubezki
Oscar (2016) – Cele mai bune efecte vizuale, nominalizați: Cameron Waldbauer, Matt Shumway, Jason Smith, Richard McBride
Oscar (2016) – Cel mai bun montaj, nominalizat: Stephen Mirrione
Oscar (2016) – Cel mai bun machiaj, nominalizați: Sian Grigg, Robert A. Pandini, Duncan Jarman
Oscar (2016) – Cel mai bun actor, nominalizat: Leonardo DiCaprio
Premiul BAFTA (2016) – Cel mai bun montaj, nominalizat: Stephen Mirrione
Premiul BAFTA (2016) – Cel mai bun machiaj şi hairstyle , nominalizați: Sian Grigg, Robert A. Pandini, Duncan Jarman
Premiul BAFTA (2016) – Cea mai bună muzică, nominalizat: Carsten Nicolai, Ryuichi Sakamoto

La începutul peliculei, o ursoaică atacă și mutilează vânătorul, dar nu numai ea va fi singurul agresor. Mai târziu, după ce scapă de atacul unor indieni, eroul – înțepenit de ger – eroul va goli de măruntaie un cal mort pentru a se adăposti în carcasa încă sângerândă. Ziua următoare, gol și însângerat, acest hibrid între om și fiară va relava obsesia cineastului pentru strania fuzionare om-animal. Cheia de boltă a operei lui Iñárritu poate fi răbdarea în suferința, dar și performanța. Captivat de sine, cineastul a supus pe toată lumea unor cazne (aproape inumane): realizatori, tehnicieni, actori și…spectatori.  Pot fi sesizate, cu ușurință, influențele operei lui Andreï Tarkovski –  motivele vizuale (apă, foc, dezolarea) și mișcările tulburătoare ale camerei de filmare (magistral operatorul Emmanuel Lubezki). Deasupra acestui hiperrealism rămâne o figură spectrală, o enigmă: eroul interpretat de Leonardo DiCaprio.

The Revenant îi conferă răzbunării amploarea ei tragică: dorința de răzbunare îl ține în viață pe erou, deși ar fi putut să moară de zeci de ori. El vrea, cu orice preț, să îl ucidă pe individul care l-a abandonat rănit într-un univers ostil. În asemenea condiții, răzbunarea capătă nuanțe beckettiene (ca o așteptare lungă și absurdă). Actorul american, acum în vârstă de 41 de ani, Leonardo DiCaprio a depus eforturi uriașe, care îi vor aduce, cu siguranță, un premiu Oscar. Înfășurat cu blana unui urs, cu o barbă ninsă ici-colo, va deveni Hugh Glass, eroul desprins din romanul lui Michael Punke. Artistul a oferit spectacolul uluitor al unui muribund (incapabil de-a se deplasa), care va găsi resorturile necesare pentru supraviețuire; se târăște prin zăpadă, scapă de înec, ingurgitează pește crud, se ascunde în apa înghețată sloi, înfruntă furtuna, mănâncă ficat (crud) de bizon, scapă viu dintr-o cădere abisală, se ascunde în trupul (golit de măruntaie) calului său.  După întreg acest calvar, se întoarce la fortul în care nimeni nu se mai aștepta să-l revadă vreodată. În spatele bărbii ninse, privirea de-un albastru înghețat devine o veritabilă oglindă a unui suflet răvășit.

Lupta cu destinul nemilos, care l-a făcut să parcurgă sute de kilometri – prin zăpadă, în brazi, în apă sau printre lupi și indieni – a deschis un nou capitol din viața acestei ființe. Totuși, poarta filosofică a acestei pelicule este limitată; rămâne valabilă întâlnirea salvatoare cu indianul trimis de providență. Obsesiile și amintirile eroului trasează o traiectorie cvasi-mistică intrigii și păstrează vie suflarea din monoliticul Hugh Glass. Finalul, care ni-l prezintă pe eroul din Lumea Nouă, îngenuncheat și răvășit, seamănă izbitor cu cel din Gravity (filmat tot de Emmanuel Lubezki). Transfigurat, cu o mare economie de cuvinte și de efecte, Leonardo DiCaprio confirmă că este un actor talentat.

Deși are suflet de mexican, Alejandro González Inárritu ascunde, în spatele flăcărilor, o sumbră deriziune. The Revenant ne reamintește – prin această epopee senzorială – că viața poate fi, adesea, un dans al morții, iar lupta pentru supraviețuire trebuie reînvățată pe Pământ.

Despre autor

Mădălina Dumitrache

| Facebook | De același autor

Cultura te îmbogăţeşte, te plasează pe o anumită ierarhie valorică, cu condiţia să fie dublată de inteligenţă şi de cei şapte ani de acasă. Licenţiată în Teatrologie-Filmologie (UNATC "I.L.Caragiale, Bucureşti) şi Pedagogie (Univ. Buc.), mă simt aproape de cei "săraci în arginţi, dar bogaţi în iluzii" ştiind că cea mai subtilă şi solidă formă de supravieţuire este CULTURA.

Comentează

Film

Parteneri

© 2010-2014 WebCultura.