Bine ai venit pe WebCultura

Din cuprins:

O aspirație către perfecțiune

Sâmbătă, cu motociclete

O recitare de Nichita Stănescu. Sâmbătă, cu motociclete Pe ploaie, cu motocicletele printre movile de flori, roșu ud; verde ud;...

Continuare...


Powered by

O aspirație către perfecțiune

WebCulturade @
3 April 2017

Împreună putem supraviețui ignoranței. Susține și tu Webcultura.

Ne puteți citi astăzi și mulțumită lor.

Țara Iluziilor – mesaj tulburător din lumea “de dincolo”.

Un spectacol între două lumi, construit într-o simetrie absolută, despre iluzia îmbătătoare a puterii, ura distrugătoare și magia iubirii. Noism, cea mai importantă companie de dans contemporan din Japonia, a prezentat ieri pentru prima dată în România, în cadrul Întâlinirilor JTI, “La Bayadere – Țara Iluziilor”, pe scena Teatrului Național București, la inițiativa Japan Foundation, cu sprijinul Ambasadei Japoniei, Festivalului Internațional de Teatru de la Sibiu și a Fundației Art Production.

Spectacolul începe cu lumina aprinsă, iar cei care nu mai sunt apar discret, parcă fără a-și dori să tulbure prezentul. Iluziile trecutului, pline de strălucire și frumusețe, și cu atât mai înșelătoare, sunt perfect transpuse pe scenă prin costumele fabuloase, create de designeri ai celebrei case de modă Issey Miyake. De altfel, contrastul evident între vocile celor din altă lume, personificate în costume albe sau în văluri gri, și risipa de culori și forme a iluziilor se realizează, fără îndoială, prin costume.

Un alt contrast de o expresivitate neobișnuita este cel dintre teatru și dans, între forța declamatorie în stilul teatrului Noh și fluiditatea delicată a mișcării. Din trecutul violent, marcat de lupta pentru putere, de un fast iluzoriu, sprijinit dar și distrus de ură, rămân în mod tragic doar fantoma unei iubiri și amintirile.

La final, adevărul din prezent, aflat dincolo de iluzii, devine apăsător, iar amintirile nu fac altceva decât să confirme și mai mult tragismul falsului și al singurătății din Țara Iluziilor. Jo Kanamori, directorul artistic al Noism, întrebat în conferința de presă prin care s-a anunțat spectacolul, care este metafora ce ar caracteriza cel mai bine La Bayadere, a răspuns: “amintirea”.

“O propunere total inedită a celebrei partituri clasice, „La Bayadere”. O trupă pregătită din punct de vedere al antrenamentului baletului clasic, transformat în neoclasic. Cu toții, de la solistă, solist, și până la ultimul personaj s-au prezentat la un nivel de prim solist, foarte bine antrenați și pregătiți. O scenografie extraordinară, o îmbinare interesantă a teatrului dans între text, muzică, actorie și plastică a corporalului. În mod special mi-au plăcut costumele și limbajul coregrafic extraordinar al celui care a semnat scenografia”, a declarat Beatrice Rancea, director al Operei Naționale din București.

“Acest spectacol este o încântare a privirii și o bucurie a spiritului. O ocazie unică pe scena contemporană de a trăi o întâlnire cu trei stiluri, trei limbaje diferite. Pe de o parte, este vorba despre baletul clasic, în forma lui cea mai elegantă și mai precisă, pe de altă parte e vorba de dansul contemporan, simbolic și direct, aduse împreună sub semnul teatralității. Iată revelația unei opere coregrafice originale a Japoniei de azi!”, a spus Octavian Saiu, teatrolog și profesor.

Turneul „Noism” va continua la Sibiu, unde vor avea loc două reprezentații cu spectacolele „The Match Seller’s Tale” și „Passacaglia”, pe 5 și 6 aprilie, în avanpremiera Festivalulului Internațional de Teatru (FITS 2017).

Japan Foundation are ca scop consolidarea relațiilor Japoniei la nivel global, prin intermediul dialogului intercultural. Activitățile Fundației sunt susținute de guvernul japonez, precum și de contribuții ale mediului privat.

Inaugurate în anul 2000, de compania de balet Bejart Ballet Lausanne, Întâlnirile JTI au găzduit dansatori, coregrafi și trupe de balet celebre: Nacho Duato și Compania Nacional De Danza, Joaquin Cortes, Alvin Ailey American Dance Theater, Tango Pasion, Les Ballets de Monte-Carlo, Sylvie Guillem și Russell Maliphant, Gigi Căciuleanu și Baletul Național din Chile, Alonzo King Lines Ballet, Vortice Dance Company, Maria Pagés și Sidi Larbi Cherkaoui, Akram Khan Company, iar în 2016 Mats Ek, Ana Laguna, Susanne Linke și Dominique Mercy. Ediția din 2017 este prezentată de Japan Foundation, cu sprijinul Ambasadei Japoniei și în colaborare cu Festivalul Internațional de Teatru de la Sibiu. Întâlnirile JTI sunt organizate și în acest an de Fundația Art Production, beneficiind de consilierea artistică a Silviei Ghiață.

Despre autor

Comentează

Parteneri

© 2010-2014 WebCultura.