Bine ai venit pe WebCultura

Din cuprins:

Inima pusă în colivie

Muzeul Taranului Roman. Ghidul expozitiei permanente

Lansare de carte la Târgul Internațional Gaudeamus. Muzeul Național al Țăranului Român și editura Litera vă așteaptă vineri, 23 noiembrie...

Continuare...


Powered by

Inima pusă în colivie

Mădălina Dumitrachede @
20 October 2014

White Bird in a Blizzard (2014) – thriller familial.

Ce te faci când  ești o tânără de șaptesprezce ani și descoperi, într-o zi,  că mama ta a dispărut subit? Kat Connors, eroina din filmul White Bird in a Blizzard, pare a nu fi deloc afectată de acest eveniment. Constrânsă de înfricoșătoare și dese coșmaruri să consulte un psiholog, Kat redescoperă fapte din trecutul ei, manifestări ce-o vor conduce către propria identitate. Înconjurată de amici, de tatăl său și de iubiții ei, fata va închide ușa adolescenței și va păși pragul spre maturitate.

White-Bird-in-a-BlizzardLa nouă ani distanță de la apariția remarcabiliei pelicule, Mysterious Skin, Gregg Araki adaptează pentru marele ecran romanul scris de Laura Kasische. Pelicula, cu titlul omonim, (White Bird in a Blizzard) este povestea enigmaticei dispariții a unei femei din burghezia americană, istorie destăinuită de fiica ei. Filmul recompune, prin personaje, situații, decor, universul acelui middle class american, din perioada 1980-1990. Serialele de tipul Desperate Housewives sau peliculele din cinema-ul independent ne-au alimentat cu imagini din spatele elegantelor pavilioane, aflate în suburbiile americane. Gregg Araki nu se mulțumește să păstreze această linie și-și creează propria viziune, folosindu-se de lovituri de teatru și de onirism.

Povestea seduce spectatorii, grație celor două eroine cuceritoare, dar, mai ales, actrițelor care le dau viață pe ecran. Shailene Woodley, starleta hollywoodiană, aflată în plină ascensiune, adesea comparată cu Jannifer Lawrence, este fermecătoare în scenele de suspans, dar și în cele în care împărtășește plăceri cu un detectiv matur (are aproape dublul vârstei fetei), tânăra glisează între îndrăzneală și fragilitate; Gregg Araki este cel care stabilește dozajul. Uimitoare și magnetică, Eva Green, îi dă replica. Franțuzoiaca pare mereu să aibă vârsta și atitudinea cerute de scenariu, chestiuni ce țin de maniera în care umple spațiul în stil propriu. Spectatorul este pironit la aparițiile ei, pendulând mereu între milă și teamă, în fața acestei femei admirabile,  fostă glorie a liceului, dar al cărei farmec i-a deschis calea spre “cariera de soție”, cea mai râvnită “situație” din acea perioadă. Sufocată de monotonia vieții, împinsă spre depresie, ajunge să dispară pur și simplu. Sinucidere? Crimă? Mister!

White Bird in a Blizzard

Regizor: Gregg Araki
Scenarist: Gregg Araki
Compozitor: Robin Guthrie
Operator: Sandra Valde-Hansen

Distribuţia

Shailene Woodley (Kat Connor)
Eva Green (Eve Connor)
Christopher Meloni (Brock Connor)
Shiloh Fernandez (Phil)
Gabourey Sidibe (Beth)
Angela Bassett (Dr. Thaler)

Absența acestei femei este apăsătoare și va degenera într-un twist sardonic. Depresia mamei torturate lasă urme adânci asupra vieții fiicei adolescente. Seducătoarea liceană, apoi studentă, va suporta într-un mod bizar absența mamei “devoratoare”: își  exhibă sexualitatea, dar încearcă să dezlege misterul dispariției. Araki detaliază cu finețe relația mamă-fiică, relevă mimetismul și rivalitatea, posesia maternală și revolta adolescentină, momentele de complicitate sau de război deschis, totul pe fundalul unui climat sufocant. Permanenta dualitate, explorată prin succesivele flashback-uri, face ca dispariția mamei să devină motivul introspecțiilor și-i conferă legitimitate narativă vocii din off. Mama întrupează amenințarea ambivalentă, legătura dintre suprafața lucioasă și profunzimile șifonate, între efortul de a se conforma normelor sociale și disprețul de sine, semănând izbitor cu celebra Bree Van de Kamp din seria tv, Desperate Housewives. Această imuabilă nevroză îi permite cineastului să traseze evoluția adolescentei către vârsta matură. Între cele două personaje, se interpun, pe rând, tatăl șters – incapabil să mențină iubirea -, dar și iubitul lui Kat, al cărui șarm pare să o subjuge și pe Eve Connor. Un tată retras, o mamă omniprezentă și micile insatisfacții cotidiene nu par să se încadreze deloc în rama a ceea ce înseamnă “familie model”, așa cum se pretindea. Normele impuse de societate nu corespund mereu cu dorințele individuale.

Cineastul reconstituie, cu minuțiozitate, estetica anilor ’80 și ’90 – costumele, mobilierul și obiectele din decor, precizia cadrelor, secvențele onirice cu ninsoarea, coloana sonoră (“The Jesus & Mary Chain”, Echo & The Bunnymen, The Cure, Depeche Mode) –  într-un mix de observație socială, introspecție a nevrozelor familiale, comedie, melodramă onirică și thriller. Filmul datorează mult distribuției, dar și umorului regizorului. Araki a reușit să facă din seducătoarea Eva Green o femeie cu care nimeni nu voia să se culce.

White Bird in a Blizzard este o reușită în registrul său și aduce încă o dată în discuție tema dominantă de la Festivalul de film american din Deauville: familia. Punctul de vedete propus de Gregg Araki atestă tonul ediției, în care America, plină de îndoieli și pierzând din valori, pare lipsită de repere.

Despre autor

Mădălina Dumitrache

| Facebook | De același autor

Cultura te îmbogăţeşte, te plasează pe o anumită ierarhie valorică, cu condiţia să fie dublată de inteligenţă şi de cei şapte ani de acasă. Licenţiată în Teatrologie-Filmologie (UNATC "I.L.Caragiale, Bucureşti) şi Pedagogie (Univ. Buc.), mă simt aproape de cei "săraci în arginţi, dar bogaţi în iluzii" ştiind că cea mai subtilă şi solidă formă de supravieţuire este CULTURA.

Comentează

Parteneri

© 2010-2014 WebCultura.