Bine ai venit pe WebCultura

Din cuprins:

Frumoasa și Prințul Întunecat

Cum să despodobești bradul

Cinci idei care s-ar putea dovedi utile. 1. Înfășoară instalațiile luminoase pe câte un umeraș pentru ca firele să nu...

Continuare...


Powered by

Frumoasa și Prințul Întunecat

Mădălina Dumitrachede @
27 February 2015

Fifty Shades of Grey – peripețiile unui dominator dominat.

Având parte de o intensă campanie de promovare, adaptarea pentru cinema a primului volum din trilogia The Fifty Shades of Grey a invadat marile ecrane în ziua de Sf. Valentin, subliniind caracterul romanțios și comercial în egală măsură. La antipod față de Nymphomaniac – amănunțită descriere a cruzimii și a nașterii delirului masochist – peripețiile Anastasiei și ale lui Christian ar putea trece drept un breviar erotic soft pentru adolescenți.

Fifty-Shades-of-GreySam Taylor-Johnson se înhamă la un proiect dificil, odată cu acest al doilea lungmetraj (după Nowhere Boy): să retranscrie pentru ecran bestsellerul lui E.L. James. Dacă trilogia imaginată de britanica housewife E.L. James a popularizat termenul de mummy porn, clasificarea filmului 15+ trezește anumite rețineri în ceea ce privește erotismul transpus pe marele ecran. Realizatoarea trebuie să satisfacă exigențele fanilor cărții precum și curiozitatea neinițiaților. Fifty Shades of Grey respectă, în linii mari, spiritul cărții: scenele emblematice, profilul personajelor și firul “istorioarei”. Având în vedere materialul literar-sursă nu ne putem aștepta la viziuni erotice surprinzătoare, ci doar la aspirația de-a explica – printr-o psihologizare de bazar – deviațiile lui Grey: o mamă prostituată, drogată, inițierea sexuală precoce, făcută de o femeie matură.

Anastasia Steele –  o studentă la Literatură – trebuie să îl intervieveze pe tânărul și bogatul businessman Christian Grey. Din prima clipă, a fost dragoste fulgerătoare. Întâlnirea profesională devine un joc al seducției și atracției. Cei doi tineri încep o idilă cu accente pasionale, puternice, printre zboruri cu elicopterul, avionul sau în mașini ultra-sofisticate. Aflată sub farmecul lui Gray, virginala Ana(stasia) se abandonează plăcerilor carnale. Timida jună își descoperă forța erotică, dar și unele umbre ale lui Christian: plăcerea aproape sadică de-a domina. Pentru a menține relația, Anastasia e nevoită să semneze un contract sulfuros.

Protagoniștii de pe ecran sunt Jamie Dornan (seria Once Upon a Time) și Dakota Johnson (Need for Speed) care-i întrupează pe cei doi iubiți: Christian Grey și Anastasia Steele. Sam Taylor-Johnson începe povestea cu zâne și Feți-Frumoși eludând situațiile jenante și pigmentând-o cu puțin umor, rezultând un melanj de colecția Harlequin și de fan fiction. Pe canavaua lejeră, se înfiripă jocul dintre ingenua prinsă în mrejele perversului seducător și Prințul lipsit total de sentimentalisme. După două ore, comportamentul misterios al lui Grey nu poate fi deslușit fiindcă regia lasă de dorit, iar dialogurile și situațiile cad în ridicol.

Fifty Shades of Grey

Regizor: Sam Taylor Wood
Scriitor: E.L. James
Scenarist: Kelly Marcel, Patrick Marber, Mark Bomback
Compozitor: Danny Elfman
Operator: Seamus McGarvey
Producător: Dana Brunetti, Michael De Luca, E.L. James
Monteur: Danny Elfman

Distribuţia

Dakota Johnson (Anastasia Steele)
Jamie Dornan (Christian Grey)
Luke Grimes (Elliot Grey)
Jennifer Ehle (Carla May Wilks)
Max Martini (Jason Taylor)
Eloise Mumford (Kate Kavanagh)
Marcia Gay Harden (Dr. Grace Trevelyan Grey)
Dylan Neal (Robbin ‘Bob’ Adams)
Victor Rasuk (José Rodriguez)

Acest naufragiu dinainte anunțat se poate salva cu ajutorul interpreților. Dakota Johnson (fiica unui ex Miami Vice Don Johnson și a lui Melanie Griffith) și Jamie Dornan (seria BBC The Fall și Marie-Antoinette, de Sofia Coppola) par și ei cam transparenți. Actrița cu aerul inocent de girl next door intello se chinuie să motiveze bizara pasiune a junei studente pentru acel marchiz de Sade (varianta mainstream), amator de vin alb, mușcându-și, întruna, buza inferioară. Jamie Dornan este o copie palidă a lui Colin Firth, aducând a tenismen frustrat, ratând expunerea personalității umbroase a eroului central. Acest “maniac al controlului” se vrea un dominator atotputernic: stabilește în cele mai mici detalii tipul de relație cu o femeie, decide singur natura relațiilor sexuale cu partenera și doar el este cel care hotărăște dacă va fi dulce sau dur. Băiețelul bătut odinioară este doar un om chinuit, introvertit, care pozează în Făt-Frumos.

Ademenitoarea lui victimă îl cucerește prin timiditate, dar și prin forța caracterului său, rezistența transformându-se chiar în… atașament. Multe dintre cititoare sau spectatoare se vor identifica, probabil, cu Anastasia, deși trupul perfect al actriței face (aproape) imposibilă asemănarea fizică. Actorii se străduiesc să lămurească complexitatea raportului bărbat-femeie, limitele unei relații amoroase, conceptul de sacrificiu și de plăcere. Fiecare este prizonierul propriilor fantasme, al viziunii sale despre amor; conflictul se întrevede doar în cele câteva scene sincere, domestice.

Nu știm sigur, la final, dacă durerea le oferă satisfacție celor doi eroi. Fifty Shades of Grey nu este un film erotic, nici o dramă pornografică, ci o romanță chinuită. În spiritul filmului  se-nscrie coloana sonoră, alcătuită din melodii senzuale sau romantice – interpretate de Ellie Goulding, Sia, The Weeknd și Beyoncé (repriza hipnotică – Crazy in Love) -, alături de bucățile instrumentale compuse de către Danny Elfman (cunoscut și pentru colaborarea cu Tim Burton).

Trecând pe lângă subiect (noțiunile de stăpân și sclav, dublul permanent, sexualitatea ca joc de rol), realizatoarea se limitează la dialectica de tip Bine-Rău (acceptabilul și anormalul) și aceasta destul de sumar sugerată. Fifty Shades of Grey rămâne un fel de producție Disney pentru adulții lipsiți de umor, seduși doar de imagini frumos colorate și de melodii suave.

Despre autor

Mădălina Dumitrache

| Facebook | De același autor

Cultura te îmbogăţeşte, te plasează pe o anumită ierarhie valorică, cu condiţia să fie dublată de inteligenţă şi de cei şapte ani de acasă. Licenţiată în Teatrologie-Filmologie (UNATC "I.L.Caragiale, Bucureşti) şi Pedagogie (Univ. Buc.), mă simt aproape de cei "săraci în arginţi, dar bogaţi în iluzii" ştiind că cea mai subtilă şi solidă formă de supravieţuire este CULTURA.

Comentează

Parteneri

© 2010-2014 WebCultura.