Bine ai venit pe WebCultura

Din cuprins:

Eddie Daniels: crampeie din paradis

Dansând cu Costică

Frumoasele fotografii conceptuale ale unor români care au trăit în urmă cu aproape un veac. Fetița din imagine ar putea fi...

Continuare...


Powered by

Eddie Daniels: crampeie din paradis

Sorin Tudorde @
10 November 2010

Eddie Daniels este considerat de mulți ca fiind cel mai important clarinetist al lumii: Experții spun că Eddie Daniels face parte din acea categorie rară de muzicieni care excelează atât în jazz cât și în muzica clasică. Și că, în ambele, virtuozitatea sa “îți taie răsuflarea”.

“Este un eveniment rar în jazz atunci când un singur om poate să reinventeze în întregime un instrument, aducând-ul la o nouă etapă a evoluției sale”, afirmă, de pildă, renumitul critic Leonard Feather, iar celebrul Leonard Bernstein, spune: “Eddie Daniels combină eleganţa şi virtuozitatea într-un mod care mă face să-mi amintesc de Artur Rubinstein. Este un adevărat demon al jazz-ului”.

“Mama mea este româncă”

Eddie Daniels s-a născut pe 19 octombrie 1941, în New York, într-o familie de evrei. “Puțini știu că mama mea este româncă”, mărturisea, la prima sa vizită în București, în cadrul unei întălniri cu autorii WebCultura.ro. Îndrăgostit de jazz și de muzica lui Frank Sinatra, a început să studieze saxofonul și clarinetul, iar la 15 ani participa deja la Festivalul de Jazz din Newport.

 Eddie Daniels intrat pentru prima dată în atenția publicului în 1966, când Thad Jones și Mel Lewis au înființat prima lor trupă de jazz, iar el a fost printre primii muzicieni invitați să li se alăture. În acelaşi an a participat la Concursul Internaţional de Jazz Modern din Viena – concurs organizat de pianistul Fredrich Gulda – unde a câştigat premiul întâi la saxofon. El a continuat de lucru cu Thad Mel şi în următorii ani mai multe turnee în Europa extensiv cu ei.

În 1968, un singur solo la clarinet înregistrat  în timpul unui concert cu Thad Jones / Mel Lewis Orchestra a atras suficientă atenție asupra sa pentru ca Eddie să câştige premiul internațional pentru clarinet acordat de publicația Downbeat Magazine.

Un punct de referință

Începând cu anii ’80, Eddie s-a concentrat, în principal, pe clarinet. Jack Elliot, directorul muzical al New American Orchestra, a fost atât de impresionat virtuozitatea sa încât i-a comandat lui Jorge Calandrelli să compună o operă majorădoar pentru el.

Rezultatul? “Concertul pentru clarinet şi Orchestra de Jazz” care a avut premiera în Los Angeles, în 1984. Un concert care a devenit punctul central al albumului Breakthrough. Un album înregistrat cu Orchestra Filarmonică din Londra, despre care Quincy Jones a spus că “va deveni punct de referință, la care vor raporta toate înregistrările viitoare în care muzica clasică se împletește cu muzica de jazz”.

Breakthrough a fost primit cu aprecieri realizat aprecieri copleșitoare din partea criticilor care au vorbit despre “virtuozitate orbitoare” a lui Eddie Daniels și “sinteza perfectă între tehnica clasică şi sensibilitatea jazz-ului”. A urmat apoi To Bird With Love, un album dedicat Charlie Parker și Memos From Paradise. Toate cele trei albume au fost nominalizate pentru premiile Grammy. To Bird With Love a primit două nominalizări, iar Memos From Paradise a câstigat un premiu Grammy.

Eddie a continuat cu o serie întreagă de alte albume (primite cu aprecieri critice copleșitoare) și participări la concerte si festivaluri de jazz în Statele Unite, Europa, Japonia şi America Latină.

Proiectul cel mai ambițios al lui Eddie Daniels este, probabil, Vivaldi: cinci anotimpuri. Un album lansat în 1996 și înregistrat cu Orchestra de Cameră din Los Angeles în cadrul căruia Eddie împinge virtuozitatea sa uimitoare până la cote nemaiauzite, interpretând la clarinet partea pe care Vivaldi a scris-o pentru vioară solo.

Vineri, 12 noiembrie, Eddie Daniels va performa, alături de Damian Drăghici și Diane Schuur, în cadrul concertului extraordinar Jazz in the City.

Despre autor

Sorin Tudor

| Blog | De același autor

Uneori, prin ochii mei, internetul se vede altfel. “Contentul” se numeste simplu, “continut”, iar “user generated” capata vagi conotatii pleonastice de vreme ce El, Userul, nu are incotro: trebuie sa-si fie Creator al propriei Vieti. Poate ca, intr-o zi, vom ajunge sa ne cunoastem mai bine.

Comentează

Parteneri

© 2010-2014 WebCultura.