Bine ai venit pe WebCultura

Din cuprins:

Diferența dintre etică și moralitate

Faţetele eşecului

Porţile fericirii ne sunt încă deschise dacă mai avem o anumită disponibilitate, o fărâmă de răbdare şi nu ne pierdem...

Continuare...


Powered by

Diferența dintre etică și moralitate

Vladimir Stoicescude @
29 October 2013

Nu am să discut despre semantică, chiar dacă percepția unora este că etica și moralitatea pot fi folosite interșanjabil.

În fapt, acest “unora” este un grup destul de mare și părerile divergente sunt prezente chiar în cercurile încredințate cu dezbaterea acestor subiecte. Am să aventurez o părere despre un subiect inerent controversat, fapt care înlătură potențialul unei concluzii cu adevărat concludente.

Chiar daca articolul pare orientat, la prima vedere, către semantică, aceasta este o percepție îngustă. Diferențele semantice sunt uneori născute din diferențe de gândire și din atitudini sociale.

Din DEX:

Moralitate: Însușirea a ceea ce este moral; natura, caracterul, valoarea unui fapt, a conduitei unei persoane sau a unei colectivități din punct de vedere moral. ♦ Comportare, conduită, moravuri în conformitate cu principiile morale; cinste, bună purtare.

Etică: Studiul teoretic al principiilor și concepțiilor de bază din orice domeniu al gândirii și activității practice. 2. Ansamblu de norme în raport cu care un grup uman își reglează comportamentul pentru a deosebi ce este legitim și acceptabil în realizarea scopurilor; morală.

După cum observăm, dicționarul nu este mereu concludent. Sunt unele diferențe aparente, însă sunt doar aparențe dacă omul caută diferențe. Acțiunea aceasta fiind, în fapt, o potențială greșeală de gândire: dacă suntem convinși că toti elefanții sunt roz, avem tendința să vedem doar elefanții roz, avem tendința să vedem doar circumstanțele ce ne confirma ipoteza. Aceasta se numește atenție selectivă și este un subiect pe care îl vom dezbate într-un alt articol.

Ce nu ne spune DEX-ul este că moralitatea are puternice conotații religioase. Conotații care necesită, ca orice idee bazată pe religie, acțiunea pe care mulți o cataloghează drept credință. Moralitatea nu îți răspunde la întrebări, moralitatea îți spune doar că un lucru, ori un fapt, ori o idee este acceptabilă sau nu din punct de vedere moral. “Să nu ucizi!” este o comandă, nu o idee bazată pe un procedeu de gândire. Moralitatea poate fi congruentă cu un anumit pachet religios și incongruentă cu altul. Ce este moral și imoral diferă de la o religie la alta: Biblia nu spune să nu bei, în fapt Iisus a transformat apa în vin și “Beți dintru acesta toți, acesta este Sângele Meu, al legii celei noi, care pentru voi și pentru mulți se varsă spre iertarea păcatelor” face parte din taina împărtășaniei. Este evident că băutul nu este considerat un act imoral de către Creștinătate, atât timp cât nu este ridicat la rangul de viciu. În Islam, băutura este considerată “haram”, haram înseamnă ca este interzisă de Allah.

Etica nu necesită credința, etica este un procedeu sistematic de gândire. În etică nu exista legi categorice (cu o excepție) și nu există ordine, există doar acțiuni congruente cu un curent etic și atitudini incongruente. Etica te învață cum să gândești, nu te ănvață ce să gândești. La fel ca moralitatea, etica nu este un fenomen absolut: în etica kantiană, “să nu ucizi” are conotații absolute. În etica utilitaristă, uneori, “ucisul” este considerat o acțiune etică.

Din (ne)fericire, sunt cazuri în care etica are valoare morală și moralitatea are valoare etică. Potrivit eticii kantiene, unele acțiuni sunt rele indiferent de consecințe și imperativul categoric are conotații similare cu poruncile din Creștinism. Diferența majora este că aici vorbim despre “Legile Universului”, nu despre legile unei anume entități. Sf. Toma Aquinas a tradus principiile etice ale lui Aristotel și a introdus o “versiune religioasă” în Summa Theologica. Aquinas a încercat să folosească, sistematic, principii etice și filosofice pentru a discuta despre unele fenomene ce au, în fapt, conotații morale. Fapt ce face granițele dintre etică și moralitate și mai neclare.

Problemele și mai mari apar atunci când o acțiune este imorala, etică și neetica în același timp:

Să presupunem că ai ieșit cu câinele tău, Cățel, la o plimbare pe calea ferată. Mergând tu alene și admirând peisajul, observi un tren gonind pe șine. Pentru că este o zi frumoasă de primăvară, putem observa și cinci laureați ai premiului Nobel, mergând agale și admirând panseluțele ce au crescut între șinele de cale ferată. Este evident că trenul este ieșit de sub control și că acești oameni ce vor schimba cursul umanității se află în calea mastodontului, metalic, ucigaș. Norocul este că tu te afli lânga un macaz, ai posibilitatea să-i salvezi, însă pe linia cealaltă se află o domnișoara ce adulmecă vaporii motoarelor diesel. Schimbi macazul, ucigând-o, pentru a salva laureații?

1) Este imoral să ucizi ( “Sa nu ucizi.”) – din punct de vedere moral aceasta nu este o opțiune.
2) Este neetic să ucizi în etica kantiană, pentru ca o acțiune este etică sau neetică indiferent de consecințe.
3) Este etic să ucizi folosind teoria teleologică, pentru că scopul tău a fost să salvezi mai multe vieți.
4) Este etic să ucizi folosid teoria consecințelor, consecințele negative fiind mai mari dacă mor cinci persoane și consecințele pozitive fiind mai mari dacă trăiesc cinci laureați ai premiului Nobel.
5) Folosind teoria virtuții, este și etic și neetic să ucizi. Este etic dacă tu vrei să fii o persoana care salvează cinci oameni, este neetic dacă tu vrei sa fii o persoana care nu ucide.

Pentru a concluziona: este evident că este aproape imposibil să separăm complet etica și moralitatea. Imaginează-ți două cercuri, unul este numit “etică” și celălalt “moralitate”: exista circumstanțe când etica și moralitatea sunt idei similare, însă în adevăratul sens al cuvântului acestea sunt fenomene diferite. Ținând cont de subiectivismul prezent în toate aceste teorii – subiectivismul în alegerea unei religii, subiectivismul în interpretarea unei religii, subiectivismul în alegerea unei teorii etice și subiectivismul inerent în unele teorii etice. Consider că trebuie să fim mai înțelegători cu oamenii, să fim mai deschiși și să gândim mai mult înainte să criticăm alegerile aparent morale, aparent imorale, aparent etice și aparent neetice pe care omul alege să le facă. Am explicat un fenomen complicat ca omorul ca fiind etic și neetic; același mecanism îl putem folosi și cu avortul, homosexualitatea și mijloacele contraceptive. Trebuie să conștientizăm că modul nostru de gândire nu este singurul și acțiunile pe care noi le consideram etice sau morale se rezumă, de multe ori, doar la cultură și percepție.

Faptul că eu cunosc moralitatea și teoriile etice, îmi permite să le abuzez. Pot alege mecanismul care îmi susține acțiunea, chiar dacă ajung până la controversata etică egocentristă cu care pot ștampila orice acțiune ca etică sau neetica folosind doar principiul binelui propriu. Este evident că moralitatea și etica sunt imperfecte, este ideal sa nu categorizăm pe baza unor idei incomplete.

Prof. Michael Sandel (Harvard): Link.

Despre autor

Vladimir Stoicescu

| Blog | Facebook | De același autor

Eu Sunt lumina de la capatul noptii, si adierea vantului de vara. Sunt Alfa si Omega, intunericul in lanul de secara. Sunt … sunt … cogito ergo sum. Sunt ambitia inaripata si sunt sangele stramosilor. Sunt mormanul de pamant, sunt copilul muribund. Sunt … sunt … cogito ergo sum. Sunt vipera ce-ti sopteste , si sunt cantecul de leagan Sunt femeia ce zambeste la barbatul care intreaba Sunt … sunt … cogito ergo sum. Sunt diavolul cu pene, sunt Adam in pielea goala. Sunt tristetea absoluta, efemera, si fatala. Sunt … sunt … cogito ergo sum. Sunt o pata de culoare, ba un verde, ba mai tare. Esti un negru! Sunt culoare. Sunt … sunt … cogito ergo sum. Sunt mainile lui Venus, si sunt catelusul schiop Sunt atent calcand pe tine, cand eu am calcat pe mine. Sunt … sunt … Sunt … sunt? Esti. Cogito ergo sum.

    Comentarii
  1. Berlinski

    Frumos şi accesibil. Probabil că aşa se explică şi raportul dintre cultură şi civilizaţie. Vă mulţumesc pentru efort.

Comentează

Parteneri

© 2010-2014 WebCultura.