“Credeți că de la manele ne vom mai putea întoarce la Johann Sebastian Bach?”

Câteva gânduri rostite de Zoe Dumitrescu-Bușulenga.

Zoe-Busulenga“Eu nu înțeleg un lucru: când e atâta frumusețe întreagă pe lume, cum pot să mă duc să mă uit la firimituri, când eu am bucuria integrală a frumuseții? Şi, dacă fărâmițăm frumusețea, cum vom mai putea face drumul invers? Credeți că de la manele ne vom mai putea întoarce la Johann Sebastian Bach?”

“De la Freud încoace s-a produs o mutație: s-a pus sexul în locul capului. Asta e tristețea cea mai mare. Vedeți, la noi, la români există/exista/ o cuviință. Anumite cuvinte nu se pronunțau – nu erau niște tabu-uri, dar există/exista/ o pudoare. Acum “cuviința”, cuvântul acesta, a dispărut din dicționar. Nu am prejudecăți de niciun soi, dar felul în care ne purtăm ucide frumusețea.”

“Pentru mine, marea poezie a fost întotdeauna baia de frumusețe în care m-am cufundat când am avut nevoie de intrarea în altă dimensiune. Poezia ține, după părerea mea, de partea cea mai ascunsă, cea mai intimă a ființei noastre. Poezia echivalează aproape cu o rugăciune. În poezie te cufunzi pentru a te întoarce cu frumusețe. În rugăciune intri pentru a te integra absolutului.”

“Mă uit la programele Universităților. Nu mai găsesc nici urmă de greacă, de latină. Respectul pentru clasici nu mai există. Nu ne interesează trecutul, numai prezentul. Iar asta ne taie rădăcinile. O lume fără rădăcini este o lume fără morală. Se vorbește puțin și despre intelectualii dintre cele două războaie mondiale. Sunt nume care nu se mai pronunță, opere care nu se mai citesc, lucrări muzicale care nu se mai cântă. Există un fel de indiferență față de trecut. Lumea a început să uite să vorbească, pentru că nu mai citește.”

“Pentru omul de rând, libertatea înseamnă a ieși cu bâta la drum. Pentru omul superior, libertatea nu e decât interioară, ceea ce e un adevăr trist. În general, adevărurile sunt cam triste și de aceea lumea nu le iubește.”

“Marile mele iubiri au fost Eminescu și Enescu. Bărbatul vieții mele a fost soțul meu, Apostol Bușulenga. Un om admirabil. Un om de o cultură clasică admirabilă. Cunoștea latina și greaca. Poate asta m-a și atras la el. Am fost căsătoriți 45 de ani. Pe verigheta mea este gravat numele lui. Pe verigheta lui era gravat numele meu.”

Zoe Dumitrescu-Bușulenga (20 august 1920, București – 5 mai 2006)

Sorin Tudor

Sorin Tudor Blog | De același autor

Uneori, prin ochii mei, internetul se vede altfel. “Contentul” se numeste simplu, “continut”, iar “user generated” capata vagi conotatii pleonastice de vreme ce El, Userul, nu are incotro: trebuie sa-si fie Creator al propriei Vieti. Poate ca, intr-o zi, vom ajunge sa ne cunoastem mai bine.

Recomandări

51 comentarii

  1. Dragos

    Nu. Dar ne putem indrepta catre manelele polifonice…

  2. Admirabil profesor și o Doamnă care a modelat generații de intelectuali. Cine a avut șansa să o urmărească, cu uimire și fascinație, cum pleda pentru cultura română, ce-ar fi putut intra în universalitate, sau cum analiza Cartea Cărților- Biblia, se poate considera încă un om norocos. Întreaga ei făptură emana lumină, iar glasul ei avea un timbru copleșitor.

    1. adriana

      intotdeauna il port pe Bach in suflet, maneaua nu mi-a placut niciodata, deci de la ce sa ma intorc? Bach este permanent.Iar categoria populatiei maneliste,nu intelege.Turma ramane turma.

      1. Bicuti Eugenia

        Stimata doamna,”turma” este imaginea bogatiei,blandetii,acceptarii si depinde de capacitatea ..ciobanului de a completa frumusetea peisajului ……

      2. Druchs Gabriela

        1.Ați ascultat trupa de jazz “Adrian Naidin Band”?
        2.Și muzica de “mahala” a inspirat capodopere ale muzicii de inaltă ținută. Vezi George Enescu și a să Rapsodie Română care a auzit într-o noapte un bețiv lălăind pe stradă :”Am un leu și vreau să-l beu/Și nici ăla nu-i al meu…”
        3.Ne trebuie discernământ în preferințele noastre și nu exclusivism. În opinia mea, exclusivistul academic este și el o formă de in-cultură, la fel cu exclusivistul celor care ascultă obsesiv numai manele!

        1. Alina Borezatu

          Wow…frumooos!

  3. Pop Doina

    Cata dreptate avea doamna Zoe Dumitrescu Busulenga !!!!!

  4. van kiparos

    Daca de la manele ne mai putem intoarce la Bach? Lumea culta , iubitoare de muzica de calitate , doar a luat nota de existenta manelelor. Romanii , in proportie de peste 50% nici nu au auzut de Bach. Prostimea inculta nu va renunta la manele. In afara tarii stii care este componenta taberelor dupa muzica ascultata. Romanii din aceste tabere asculta numai manele.Nici maca folclorul romanesc nu-i intereseaza. Ce Maria Tanase sau Grigore Lese? Ei ii au ca idoli pe Vali Vijelie , Adrian Minune , Salam si pe altii din tagma.

    1. Miryam

      din pacate este adevarat… oare ce se va alege de poporul roman? ce va fi cu copii nostri? ce vom ajunge??????????

      1. Eduard

        Nu trebuie sa ne intristam prea mult, aceasta este istoria poporului roman. Marea masa a romanilor a fost inculta dintotdeauna, numai ca acum, avand acces la internet si mass media, la atatea informatii pe zi, abia acum vedem aceasta trista realitate. Cand incepea Reforma in sec XV, cand Bach scria acea capodobera in domeniul teoriei muzicale numita “Clavecinul bine temperat” (1722) si punea bazele scarilor tonale, majore si minore cu 12 semitonuri, bazate pe spirala cvintelor, care a revolutionat efectiv istoria muzicii universale, in Romania inca nu existau scoli in limba materna, asa ca romanii nici nu stiau sa scrie si sa citeasca, ce sa mai vorbim de muzica… Primele scoli au aparut pe langa bisericilor ortodocse in Transilvania in 1760 (la Scheia Brasovului) si abia mai tarziu, in 1818 la Bucuresti (prin grija pedagogului Gh.Lazar) , iar in 1841 si in Moldova (la Darabani) cu primii 14 elevi… Aflam si din scrierile lui Ion Creanga, modul in care avea loc procesul educational in “scolile” romanesti (adica greseli numarate pe tabla urmate de interventia “Sfantului Nicolae”…)… Acum toti romanii stiu sa scrie si sa citeasca, dar traditia si cultura vieneza sau germana de secole, n-avem cum s-o mai implementam peste noapte pe plaiurile mioritice. Manelele care provin din spatiul oriental si balcanic, sunt rezultatul unei ocupatii turcesti si grecesti indelungate , de secole, in special in partea sudica a tarii. Muzica intonata in bisericile ortodocse de catre preoti si diaconi este si ea eminamente orientala, n-are nimic vest-european in ea. De ce sa ne miram atunci ca poporul roman are inclinatii spre aceleasi tonalitati in stil oriental si grecesc (specific manelelor)? Poporul adora mai mult ceea ce a auzit la inceput, aceasta fiind prima “cultura” cu care a venit in contact. Daca ar fi fost asezati mai departe de turci si greci, mai aproape de Viena, cu siguranta acest popor ar fi avut alte gusturi acum. Pozitia noastra cultural-geografica nu ne avantajeaza pre amult si trebuie facute eforturi suplimentare pentru a contrabalansa influenta subculturii locale oriental-balcanice, cu cea a clasicismului vest-european elevat.

        1. Popescu Cornel

          Fără comentarii!

        2. Cosmin

          Am putea sa încercăm, atunci când nu știm niște lucruri, sa nu scoatem din burta.
          Face parte tot din procesul ala de întoarcere la Bach…

          Prima școală românească datează din 1583.
          Sunt teorii care pun momentul mult mai devreme 1495, în vremea diaconului Coresi.

    2. Dorina

      Trist….s.au pierdut valorile.Eu in mica mea familie,nu am ascultat macar o singura data,manele.
      Ne.am tiganizat in totul!!
      Și tehnologia a a transformat o buna parte din poporul tânăr ,in analfabeți,ignoranți,violenți…
      Mi.e teama de timpurile care vor veni….

    3. Ce optimist ești! DACĂ 50 % ar fi auzit de Bach ar fi un progres uimitor!

  5. leelo

    de la inceputurile omenirii au existat fel si fel de oameni. intelectualitatea a fost si va persista, insa la fel si prostul gust. nu mi se pare decat o reminiscenta insa fara nimic concret. si eminescu a scris poezii cu tenta explicita. suntem oameni, niciodata supra-oameni, chiar daca ne-am dori asta poate. frumosul este acolo unde ii e locul. salile de teatru sunt pline, de concerte de muzica clasica la fel de pline, lumea citeste in continuare clasici in aceleasi timp cu autori contemporani, nu stiu de ce trebuie promovat exclusiv trecutul.

    1. @leelo,

      Si de unde si pana unde ai inteles tu asa ceva?

  6. Doina Florincescu

    Doresc sa primesc articole din domeniul culturii.Mi-au placut cuvintele regretatei doamne ZoeDumitrescu-Busulenga si subscriu:are perfecta dreptate,riscand sa fim catalogate”depasite”.

  7. Cruceru Mariana

    Atitudinea mea fata de manele se sintetizeaza intr-un cuvant care incepe cu “re”… Nu, nu este reticenta, nu este refuz, nu este nici macar regret, este de-a dreptul repulsie! Dar nu cred ca trebuie sa ne intrebam daca ne vom mai putea “intoarce” la Johann Sebastian Bach… Deoarece cuvantul “intoarcere” presupune actiunea de a “reveni” intr-un loc in care ai mai fost/ajuns candva, pe care l-ai mai vizitat… Eu cred ca cine l-a “vizitat” pe Bach nu va avea de ce sa se “intoarca” la el, pentru simplul motiv ca el nu a plecat niciodata de acolo… Iar cine a “ajuns” la manele,in mod cert nu a facut nici o “escala” la Bach, si, atunci, unde sa se “intoarca” ?… Este doar parerea mea…

  8. Mihaela Ungureanu

    Da, eu sunt optimistă în repunerea culturii (şi valorilor sale nemuritoare) în locul pe care merită. Aşa cum întunericul produs de absenţa Luminii, tot aşa incultura e produsă de absenţa educaţiei pentru Frumuseţe, Armonie, Stare de bine. Generaţia tânără e produsul generaţiei adulte şi o consider victimă în contextul actual. Pe vremea când profesam în învăţământ, acum mai mult de 10 ani, avut o revelaţie. O sala plină de elevi de liceu, majoritatea hipsteri, metalisti şi manelisti, au participat la un spectacol de opera, în cadrul unui proiect finanţat de Primăria Capitalei – Traviata, cu Felicia Filip, la Opera Română. Au fost greu de domolit la început, dar finalul a fost impresionant. Au aplaudat un sfert de ora, în picioare. Sufletul cauta lumina, oameni buni. Trebuie doar să le arătăm copiilor şi drumul spre ea…

    1. Carmen Saraga

      Ai perfecta dreptate Mihaela Ungureanu ! Sa le arătăm copiilor mereu calea spre lumina cu blândețe și har ….muzica le va dezvolta sufletele ca nimic altceva. Muzica și lectura de fapt. Am avut norocul sa fiu eleva Doamnei Busulenga în facultate și am adorat cursurile ei magnifice și inspiratoare. Ii voi fi etern recunoscătoare. Și ea s-a străduit și a izbutit sa arate drumul spre lumina ….deci sa preluam facla și sa o ducem mai departe cu speranța!

  9. NICOLAE

    bine daca credeti ca manelele ne reprezinta ca romani va anselati caci daca va uitati pe tv etno veti vedea ca au aparut multi interpreti de muzica populara si nu va imaginati cati bani trebuie sa dea un interpret .cat despre muzica clasica ce sa mai zic ca e cea mai relaxanta dupa o zi de lucru si cea mai buna metoda de a anvata o limba straina e sa o asculti inainte cu un sfert de ora si dupa acea sa incepi cursul

    1. Nu vreau să fiu eu rea, dar când vom avea puțin respect față de limba română?

      Înșelați, nu “anselati”.
      Învăța, nu “anvata”.
      “si dupa acea sa incepi cursul”, nu credeți că ați vrut să spuneți “după aceea să începi cursul”?

      De ortografie, respectiv exprimare nu cred că mai are sens să amintesc. Dar îmi permit a întreba din nou: când vom respecta limba română?

  10. Elena

    Valeuuuu cata tristete. Daca vrea cineva sa intre in depresie o sa ii recomand articolul asta.

    La Ateneu se canta inca.
    Dispare cuviinta dar ia cu ea si discriminarea.
    Se citeste mai mult decat se citea inainte.
    Toata lumea cu internet are acum acces la informatie.

    Traim in cea mai buna perioada a omenirii de pana acum. Ar fi oribil sa ne intoarcem in vremurile traite de batrani, dar, fiecare devine melancolic dupa tineretea si lucrurile din vremea lui, indiferent cata suferinta produceau ele altora.

    1. Carmen Saraga

      Doar ca Bach înseamnă universalitate ….și splendoare ….si o culme a spiritului uman …..nicidecum melancolie după tinerețe! Poate cândva vei înțelege Elena și tu ….ți-o doresc din suflet!

      1. Elena

        Eu mi-as dori din suflet macar comentariul meu sa il intelegi.

        1. Carmen Saraga

          Fetito mai ai mult de învățat și înțeles …frumusețea este pretutindeni … caut-o! Ai fi beneficiat enorm sa fi audiat cursurile doamnei Busulenga !

    2. Camelia

      Elena, sunt de acord cu tine! In acelasi timp, citind printre randurile articolului, tind sa cred ca e mai degraba nostalgic decat depresiv.

  11. Dan

    Ecuatia manele-Bach mi se pare putin fortata. Sunt doua extreme. De ce nu manele-jazz? Poate ca jazzul nu e chiar Bach, dar pentru un impatimit de manele ar fi un pas imens. Sau de ce nu de la jazz la Bach?

  12. alex

    Tind sa ii tin partea Elenei, lumea se schimba , oamenii evolueaza/involueaza… (nu imi plac manelele) insa si acestea au inceput sa devina din ce in ce mai interesante (pe plan muzical) daca esti un muzician adevarat(adica nu esti blocat pe un singur gen muzical , si nu esti dependent de partitura sa cant ,,O ce veste minunata” ) si lasi prejudecatile deoparte vai putea gasi chiar si intr-o manea o parte instrumentala interesanta, pe care probabil nu vei fi capabil sa o reproduci … fiecare gen are frumusetea lui, mai mult sau mai putin, tine doar de perceptia fiecarui om, nu cred ca asta e tragedia in ziua de azi. Curentul asta a inceput usor, usor sa se stinga si sa se metamorfozeze spre altceva , daca stai sa asculti unele manele ca orchestratie, daca nu ar avea versuri ….poate le-ai cataloga in alt gen muzical. Fiecare este liber din partea mea sa asculte ce vrea atata timp cat ramane OM!

  13. Dinu Adi

    Răspunsul e simplu, nu e nevoie să ne întoarcem la nimic, pentru că nu sa plecat nicăieri .
    Lucrurile bune vor fi întotdeauna eterne, ele nu dispar niciodată.
    Lucrurile proaste sunt doar o modă, dispar odată cu sezonul.

  14. Dani

    Atunci cand Bach traia si compunea, 90% din oameni traiau in foamete si saracie. Nici nu stiau ce e aia “muzica”, daramite sa danseze, sau sa asculte, sau sa traiasca emotia muzicii.

    Acum oricine are acces la muzica. Procentajul care l-ar fi ascultate pe Bach in timpul vietii lui era undeva pe la 1%. Acum cred ca se apropie de mai mult.. nu am stat sa fac un studiu dar cu siguranta acum mult mai multi oameni au acces la Bach decat aveau in 1700, cand traia el. Cred ca evoluam. Oamenii care acum asculta manele ar fi ascultat pe-atunci doar tipetele copiilor care n-au ce manca si mor de holera.

    Omenirea merge inainte. Mai buna si mai puternica decat ieri. Hai sa ne gandim in perspectiva 🙂

  15. maria

    Democrația asta, prost înțeleasă, a avut si are si scop de îndobitocire.Cine vrea,învață!cine nu, rămâne la manele!Poate unii manelisi cunosc Bach dar concertele lui nu aduc bani, nu?Oamenii la nunti vor lalaiala că la TV numai asta se da!Totdeauna oamenii de bun simt vor exista si vor avea grijă să formeze si generații, la fel!Școală si iar Școală!Si respect pentru școală și profesori doar așa se va ieși din prostie!Dar când toată lumea vrea averi,.sicat mai multe,nu se mai gândește nimeni la carte ,la Chopin ,Bach etc.

  16. sanda

    nu cred in inuniformizare ci?in diversitate.unelor le place bach altora manele. ce e rau in asta? dintotdeauna oamenii au fost si sun diferiti.totul este sa nu ne deranjam unii pe altii

  17. Daniel

    Pentru @ Sanda

    “Eu nu înțeleg un lucru: când e atâta frumusețe întreagă pe lume, cum pot să mă duc să mă uit la firimituri, când eu am bucuria integrală a frumuseții?”

    Ati citit aceste randuri ? Iar daca le-ati citit, le-ati inteles ?
    Sunt unii din cei ce au postat aici care au fost mai interesati de comentarii decat despre ce ne impartasea Doamna Zoe-Dumitrescu Busulenga.
    Iar unii care, cred, s-au ratacit de au ajuns sa comenteze astfel de randuri. Care sa-si inchipuie ca oricine poate comenta astfel de ganduri, inclusiv cei permisivi/intelegatori cu manelele, de orice fel ar fi ele, manele de limbaj, manele de comportament, manele de bun simt. Reflectati chiar la cuvintele pe care le-ati scris d-vs ” dintotdeauna oamenii au fost si sun diferiti.totul este sa nu ne deranjam unii pe altii” (sic !)

  18. Petrică Tatu

    Pentru că sunt născut mai demult am prins apaiţia televiziunii în Romania. Eu nu pun în discuţie paralelismul sau antiteza Bach-manele. În mai toate emisiunile culturale ale anilor ’60 era prezentă Distinsa Doamnă.
    O să mă întrebaţi ce înţelegeam la vâsta de şase-şapte ani din discursurile dumneaei … Iar eu răspund :absolut nimic ! Numai că mă fascina vocea aceea uşor guturală şi intonaţia !

  19. Daniel

    Postarea domnului Petrica Tatu mi-a trimis gandul la ceea ce citisem in domnul Petre Tutea; era cam asa: ” A fost întrebat un tăran, în închisoare: ce întelegi din tot ce spune Petre Tutea! Zice: nu înteleg nimic, dar e o grozăvie!”.
    Ceea ce demonstreaza, cred eu, ca exista o energie a cuvantului dincolo de ratiune, de o intelegere semantica a lui. Este acea inteligenta emotionala.

  20. george

    Studiati antropologia socio-culturala ,sociologia .critica ratiuni practice ,piramida nevoilor ,etc si veti intelege ,

  21. ZITA RIST

    Cei care asculta manele nu au ascultat niciodata Bach deci nu au unde se intoarce iar cei care l-au ascultat pe Bach nu au ajuns niciodata la manele.Asa ca fiecare cu drumul lui.

  22. nita petruta anca

    da printr-o noua de reformare spirituala si sociala, vom ajunge sa dam valoare eticului liric ce va aduce in sufletele noatre o noua forma de standard al muzicii pe un nivel mai inalt al evolutiei spirituale.

  23. Emilian Bologanu

    Eu ascult și Bach și manele.Oare s-ar putea admira toată splendoarea Himalaiei dacă n-ar putea fi admirată și Amazonia ?

    1. Daniel

      Emilian Bologanu, sper ca nu este decat o glumita comentariul d-vs. Altfel inseamna ca atunci cand spuneti ca ascultati Bach sunteti in confuzie si va ganditi la Bachus si secretul lui. Iar referitor la intrebarea d-vs, cel mai bine v-ar putea raspunde cei care au urcat pe varfurile Himalayei. Sigur d-vs nu va aflati printre ei. Oricum, daca Bach reprezinta inaltimea si maiestatea muntelui, maneaua n-are absolut, dar absolut nimic in comun cu secretele si multimea speciilor padurii amazoniniene.

  24. Nona

    Nu se pune problema întoarcerii. Muzica clasica nu a murit. E în sufletele celor ce o simt. Manelele sunt ascultate de oameni fără educație muzicala, fără cultura prea multa. Superficiali si limitati. Nu vreau sa jignesc pe nimeni dar e adevărat. Spune-mi ce muzica asculți ca să-ți spun ce educație ai.

  25. Drume

    Cine a ajuns la manele, cu siguranta ca nu a… trecut pe la Bach.

  26. Petru

    Poluarea fonica pe care o numiti manele nici macar nu-si merita acest nume. Manelele sunt piese muzicale de origine turceasca, cantate cu precadere din perioada fanariota!
    A se asculta piesele interpretate de grupuri ca Anton Pann sau Trei Parale:
    https://www.youtube.com/watch?v=LmNFcs2KmaU
    https://www.youtube.com/watch?v=YWGrT4hvrIY
    https://www.youtube.com/watch?v=JG9LGAT4b94
    https://www.youtube.com/watch?v=yrZSjtuCFKw
    https://www.youtube.com/watch?v=IApa96T0o-E
    https://www.youtube.com/watch?v=9yPYs57augU
    https://www.youtube.com/watch?v=T-wqbZnPuhg
    https://www.youtube.com/watch?v=xPaZOR_NgBg
    Nu o sa vedeti vreodata la tevelizor (pardon tembelizor) aceste melodii sau orice alta lucrare de tipul acesta, poate doar la TVR, doar odata la cativa ani.
    Referitor la Bach (Johann Sebastian Bach in special) este atat de usor de a se arunca cu acest nume in stanga si in dreapta fara a mentiona cati compozitori au de fapt acest nume. In plus numarul de lucrari existente in muzica clasica e enorm si nedeterminat numai daca te raportezi la Bach ca atare. Daca adaugi in ecuatie compozitori din toate perioadele clasice inclusiv compozitiile obscure ce iti scapa foarte usor din mana nu-ti ajunge o viata sa asculti interpretarile respective macar o singura data. Daca te raportezi numai la muzica clasica se observa toate aceste aspecte, dar atunci cand introduci alte genuri muzicale in sistem ce se intampla?! Devii un Atlas tinand cerul pe umeri!
    Pentru romani ar fi suficient macar sa se raporteze la compozitorii autohtoni ca George Enescu, Ciprian Porumbescu, Gheorghe Zamfir, Eugen Doga, Constantin Dimitrescu, Nicolae Kirculescu, Theodor Rogalski, Gyorgy Ligeti, Bela Bartok etc.

    Nici folclorul romanesc nu o duce mai bine. Cu toata invazia de sintetizatoare si artisti de duzina la nunti si in media suntem martori la distrugerea completa si ireversibila a acestui gen muzical autohton. Nici cu unii artisti mai batrani nu ne putem lauda prea tare. Si acest gen a devenit “manelizat” din motivele prezentate anterior.

  27. dr.Bostina Petre

    Ce vina au cei ce iubesc manelele,daca ei nu au avut parte de o educatie,nu fizica ,nu literara,nu educationala ,nu stiintifica,nu istorica….nu.!…..de nici un fel. De vina este acest Stat Roman condus de analfabeti,care doresc azi a fi si Presedinti de Republica (regret ca am scris cu majuscule caci Romania a fost si trebuie a fi Monarhica). Oare chiar am fost parasiti de Dumnezeu sau este numai o incercare. Cred ca este o incercare. Drumul a fost rupt in 1947 si Dumnezeu inoada firul. Doamne Ajuta !

  28. Elena Stoican

    Când eram copil, vecinii puneau la pic-up muzică lăutărească autentică de răsuna în tot cartierul muncitoresc: Gabi Luncă, Fărâmiță Lambru, Onoriu, etc. Eram oripilată. Eu ascultam cu plăcere și fără să deranjez pe nimeni doar muzică ușoară: Margareta Pâslaru, Dan Spătaru, Aurelian Andreescu, Doina Badea, Constantin Drăghici. Pentru muzica populară eram neutră, dar nu indiferentă. Acum, au scăzut în audiție toate genurile amintite mai sus, iar la Radio România Actualități nu mai auzi decât muzică străină. Nu au în obiectiv educația muzicală a tinerei generații. Au alte priorități și interese. Manelele și muzica îndoielnică au acaparat totul. Dacă și asta e evoluție, nu mai am nimic de zis. Dacă ar mai trăi acum, doamna Zoe Dumitrescu Bușulenga ar fi de zece ori mai dezamăgită decât era atunci când și-a exprimat părerea.

  29. Vasilen

    Ignoranța unui popor, dusă la apogeu de biserică, majoritatea populatiei pupând moaște, nici nu-i de mirare că e așa de secole si pâna azi. Poate că și doamna profesoară pe care am apreciato foarte mult, a sesizat acest lucru dar n-a avut curajul s-o spună.

  30. Ierom. Benedict Octavian POGHIRCA

    Poporul ăsta românesc are un tezaur folcloric inestimabil, astfel încât Bach ar trebui fi trebuit să-l ia ca sursă nesecată de inspirație; “manelele” astea nenorocite sunt o emanație a curentului subcultural inițiat de grupul Azur&co. la sfârșitul anilor ‘80, și e parte integrantă a procesului de distrugere a culturii, de dezromânizare, țiganizare și imbecilizare a poporului, ca și cu cel de distrugere a țării în plan economic; uitați că noi suntem un popor ortodox; Bach e catolic; noi cântăm în biserici cu vocile calde, date de către Bunul Dumnezeu, nu din instrumente reci, nesimțitoare.

Leave a Reply to Cruceru Mariana Cancel reply