Bine ai venit pe WebCultura

Din cuprins:

Closer: twistul iubirii

“Dacă ești foarte mulțumit de tine nu prea ai ce face în viață”

“Munca în artă nu se măsoară cu nimic. Te consumi din tine și, deci, nu te economisi dacă vrei să...

Continuare...


Powered by

Closer: twistul iubirii

Mădălina Dumitrachede @
14 May 2015

Dragă cititorule, îți cerem din nou ajutorul. Pentru că, într-o lume a reclamelor agasante, WebCultura poate exista doar cu ajutorul acelora care aleg să ne susțină prin donațiile lor. Mulțumim! Webcultura.

“Mă rog, cine iubește aici?” – (Camil Petrescu, Patul lui Procust)

Eclecticul realizator Mike Nichols (Who’s Afraid of Virginia Woolf?, Working Girl, The Birdcage) a ecranizat și o captivantă dramă, pornind de la jocul de tip: “je t’aime moi non plus/(te iubesc, nici eu)”. Pelicula Closer este o adaptare a faimoasei piese semnată de Patrick Marber; un text care se referă la interacţiunile romantice dintre patru persoane, un adevărat marivodaj.

CloserDistribuind un careu de ași – Julia Roberts, Clive Owen, Natalie Portman și Jude Law – cineastul menține atenția spectatorilor la cote maxime, amestecând pasiunea cu ura dintre cele patru personaje. Melanjul de clișee cinematografice nu numai că nu agasează, ci se face delicios după rețeta propusă de Mike Nichols, menită să revitalizeze teritoriul “legăturilor primejdioase“.

Zdrobind inimi, filmul făcut de Mike Nichols zugrăvește povestea a două cupluri care se luptă cu propriile impulsuri distructive, scormonind sentimentele în numele iubirii. Originalitatea peliculei se regăsește și în subiectivismul temporal: regăsim ani, zile, apoi minute, discuții inflamante pe chatul de pe net, dar și expoziții foto-artistice, rupturi și legături, mereu la o înaltă tensiune. Scenariul abundă în dialoguri, adesea caustice, care hrănesc larga panoplie de simțăminte. Mereu între dorință și manipulare, șarm și dispreț, romantism și melodramă, filmul semnat de britanicul Nichols șerpuiește printre cele patru anotimpuri, cu fluiditate.

Într-un cadru londonez, cvasi-aseptic, pendulând între burghezie și boemă, jocul de-a v-ați ascunselea cu dragostea incită și invită la plăcere. Dan (Jude Law) este un scriitor londonez care vrea să termine un roman, dar, cum nu are bani, se întreţine scriind necrologuri. Într-o zi, el o întâlneşte pe Alice (Natalie Portman), o frumoasă şi tânără americancă expatriată, cu alură punk, accidentată de un autoturism. Alice se îndrăgosteşte imediat de Dan şi îi oferă dragostea sa necondiţionat. Iniţial, Dan este vrăjit de Alice şi îi întoarce sentimentele, dar – pe măsură ce ea îl inspiră pentru romanul său (bazat pe relaţia lor) – ceva nu mai merge: începe să se simtă uzura.

La un an distanță, o întâlnește pe Anna (Julia Roberts), un fotograf angajat să-i ilustreze coperta viitorului său roman. Dan este atras de firea ei deschisă, dar în timp ce ei flirtează, Anna se căsătoreşte cu un medic dermatolog, Larry (Clive Owen). Iritabilul Dr. Larry o cunoscuse pe Anna la London Aquarium, dintr-un dialog “întâmplător” de pe net. Dan nu şi-o poate scoate pe Anna din minte şi, chiar dacă ea este căsătorită, cei doi devin amanţi.

Closer

Regizor: Mike Nichols
Scenarist: Patrick Marber
Operator: Stephen Goldblatt
Costume: Ann Roth
Muzica: Patrick Morrissey
Producător: Mike Nichols, John Calley, Cary Brokaw
Monteur: John Bloom, Antonia Van Drimmelen

Distribuţia

Julia Roberts (Anna)
Jude Law (Dan)
Natalie Portman (Alice)
Clive Owen (Larry)
Nick Hobbs (Şoferul de taxi)
Michael Haley
Abdul Popoola

Premii, nominalizări, selecţii

Festivalul internaţional de film din Toronto (2004) – Cel mai bun actor: Clive Owen
Globurile de Aur (2005) – Cel mai bun actor în rol secundar: Clive Owen
Globurile de Aur (2005) – Cea mai bună actriţă în rol secundar: Natalie Portman
Premiul BAFTA (2005) – Cel mai bun actor în rol secundar: Clive Owen
Globurile de Aur (2005) – Cel mai bun regizor, nominalizat: Mike Nichols
Globurile de Aur (2005) – Cel mai bun film – dramă, nominalizat
Globurile de Aur (2005) – Cel mai bun scenariu, nominalizat: Patrick Marber
Oscar (2005) – Cel mai bun actor în rol secundar, nominalizat: Clive Owen
Oscar (2005) – Cea mai bună actriţă în rol secundar, nominalizat: Natalie Portman
Oscar (2005) – Cea mai bună actriţă, nominalizat: Natalie Portman
Oscar (2005) – Cel mai bun actor, nominalizat: Clive Owen
Premiul BAFTA (2005) – Cea mai bună actriţă în rol secundar, nominalizat: Natalie Portman
Premiul BAFTA (2005) – Cel mai bun scenariu adaptat, nominalizat: Patrick Marber
Premiul BAFTA (2005) – Cea mai bună actriţă, nominalizat: Natalie Portman

Printre priviri calde și provocatoare, situații romantice, șocuri emoționale, inimile vor bate cu putere atât pe ecran, cât și în rândul privitorilor. Complexitatea sentimentelor îi conferă un aer sofisticat acestei drame intimiste, care sondează pasiunile fără tabuuri și analizează profunzimea relațiilor moderne. Croit într-o linie britanică, Closer incită în stil american, fiind racordat cu spiritul timpului.

Cineastul – a debutat (1966) cu ecranizarea celebrei piese Who’s Afraid of Virginia Woolf? – nu este un neofit în materie de scene din viața conjugală. Fără să deterioreze natura teatrală, regizorul extrage părțile esențiale din fizionomia personajelor și le organizează, cu inspirație, într-un cadru propice. Nichols știe unde este limita, nu lasă vidul existențial să invadeze viața eroilor de pe ecran. Ca într-o demonstrație de box, gesturile sunt doar tehnice (“eu izbesc, tu plângi; eu te umilesc, tu mă părăsești”).

Actorii sunt bine aleși: ei – britanici (Jude Law și Clive Owen), ele – vedete de la Hollywood (Julia Roberts și Natalie Portman). Julia Roberts pare puțin afectată de statutul social conferit de scenariu, câtă vreme, Natalie Portman are unele mici stridențe în efortul de-a oferi veridicitate partiturii de aventurieră. În revanșă, Jude Law este seducător în postura de abject, în vreme ce Clive Owen devorează tot (decoruri și parteneri) de la prima apariție. La acest dublu mixt transatlantic, domnii din Londra par câștigători ai meciului, dar fără un mare enjeu (miză). Prin secvența de la început – în care un bărbat și-o femeie se privesc în ochi, în aglomerata Londră – spectatorul fusese avertizat că fascinația primelor licăriri poate naște obsesii. Emoționanta melodie (The Blower’s Daughter) din coloana sonoră este expresia jocului dintre personaje: “I can’t take my eyes off of you”, urmat de “I can’t take my eyes off you for one second or you’ll betray me.” Minciuna se insinuează ca parte integrantă a vieții cuplurilor; însă depinde la ce moment se ivește și cât timp poate fi tolerată de celălalt partener.

Closer devine un fel de oglindă a vremurilor noastre, când, mult prea de timpuriu, oamenii nu se mai înțeleg în cuplu, dar nici pe ei înșiși. Întrebarea rămâne mereu deschisă: “Cine pe cine iubește aici?”.

Despre autor

Mădălina Dumitrache

| Facebook | De același autor

Cultura te îmbogăţeşte, te plasează pe o anumită ierarhie valorică, cu condiţia să fie dublată de inteligenţă şi de cei şapte ani de acasă.
Licenţiată în Teatrologie-Filmologie (UNATC “I.L.Caragiale, Bucureşti) şi Pedagogie (Univ. Buc.), mă simt aproape de cei “săraci în arginţi, dar bogaţi în iluzii” ştiind că cea mai subtilă şi solidă formă de supravieţuire este CULTURA.

Comentează

Parteneri

© 2010-2014 WebCultura.