Bine ai venit pe WebCultura

Din cuprins:

Cele cinci “păcate”

Cel mai varstnic tata din lume

Indianul Ramajit Raghav a devenit tată. Pentru a doua oară. La 96 de ani. Cel de al doilea copil al lui Ramajit...

Continuare...


Powered by

Cele cinci “păcate”

Vladimir Stoicescude @
9 January 2014

Împreună putem supraviețui ignoranței. Susține și tu Webcultura.

Ne puteți citi astăzi și mulțumită lor.

Cinci probleme de personalitate care ne îngreunează viața și soluțiile lor.

De nevoie, am făcut câteva cursuri ce vizează elucidarea tragediilor aviatice. Nu am experiență practică in domeniu, în lumea reală pot spune că aceste cunoștințe, teoretice, mă fac în aceeași măsură investigator, precum cursurile mele în domeniul egiptologiei mă fac egiptolog.

Scopul oamenilor ce investighează incidente și accidente aviatice este siguranța: siguranța publicului călător, siguranța piloților și siguranța industriei în general. Într-un domeniu atât de complex, randamentul oamenilor trebuie să fie, în proporție de sută la sută, neprihănit de greșelile umane. Activitatea investigatorilor nu se aseamănă unei vânători de vrăjitoare. Investigatorii nu vânează oamenii, aceștia se concentrează pe găsirea, analiza și înțelegerea tiparelor ce au dus la catastrofă, pentru a le elimina în viitor.

Tehnologia fiind solidă și foarte avansată, majoritatea tragediilor aviatice au ca numitor comun omul. În realitate, discrepanța dintre cele două este atât de mare încât, compania europeană Airbus, proiectează avioane menite să prevină greșelile umane. Într-un Airbus pilotul nu controlează direct avionul, pilotul controlează computerele de bord care, la rândul lor, transmit mesajul suprafețelor mobile. Computerele verifică mișcările piloților pentru a micșora probabilitatea unei tragedii și, atunci când computerul nu “înțelege” acțiunea ori o consideră nesigură, se opune. Fapt care nu este neapărat ideal, protecția este bună când salvează vieți, însă aceeași protecție poate sa fie catastrofală în unele situații.

Trebuie să menționez și faptul că tehnologia nu este neapărat corelată cu siguranța, pilotul trebuie să o înțeleagă pentru a o putea folosi și, din nefericire, au existat circumstanțe în care lipsa de înțelegere a dus la tragedia pe care tehnologia a fost proiectată să o prevină.

Piloții sunt oameni și oamenii, fiind oameni, au tendința să fie imperfecți. Multe din accidentele în care greșeala umană a fost o componentă majoră pot fi explicate cu ajutorul a cinci probleme de personalitate. Probleme care nu sunt exclusive aviației și care apar, adesea, și în viata de zi cu zi.

1. Anti-autoritate – “Regulile sunt mai degrabă orientative. Nu-mi spune ce trebuie să fac, lasă că știu eu mai bine.”

Acesta fiind unul dintre motivele pentru care companiile aeriene îți cer să raportezi amenzile luate mergând cu mașina: dacă nu respecți regulile de circulație, de ce ai respecta regulile de zbor?

Soluția: respectă regulile; de cele mai multe ori sunt benefice.

2. Impulsivitate – tendința de a acționa instinctiv, fără a analiza situația.

Când eram copil, antrenorul meu de șah mă punea să stau așezat pe mâini atunci când jucam. Aveam tendința să mă reped să fac o mutare, fără să fi analizat poziția și/sau consecințele. În aviație, am pierdut senzori în timpul zborului: într-una din situații, am primit o avertizare că rezervorul din aripa stângă a rămas fără combustibil. Puteam să mă reped să aterizez, însă ținând cont că am verificat vizual cantitatea înainte de decolare, citind pe computerul de bord cât combustibil a fost consumat, știind că în urmă cu 10-15 minute indicatorul arăta normal și văzând că nu pierd lichid din aripă, am decis să continui. La polul opus, piloții zborului Air Transat 236 au decis să continue într-o situație similară, aceștia însă s-au repezit la o concluzie și au rămas fără kerosen în mijlocul Atlanticului.

Soluția: “stai așezat pe mâini”, gândește înainte să acționezi sau să tragi o concluzie.

3.Invulnerabilitate – “Nu mi se va întâmpla mie, pentru că eu sunt pregătit, deștept, frumos, norocos”…

Oamenii care se simt invulnerabili au tendința să riște mai mult, pentru că ei sunt ferm convinși că sunt capabili să învingă probabilitatea. Nimeni nu-și dorește să piardă un motor la viteza de rotație, asta nu înseamnă că pilotul nu trebuie să fie pregătit și să aibă un plan de acțiune în cazul în care acest lucru se întâmplă.

Soluția: conștientizează că, dacă se poate întâmpla tuturor, ți se poate întâmpla și ție.

4. Macho – “Eu pot!”

Din ciclul: ține-mi puțin berea și privește faza asta. “Macho” este o atitudine predominant masculină, însă acest lucru nu le exclude pe femei. Aceasta atitudine este o supraestimare a abilităților proprii, ce poate duce la probleme foarte serioase.

Eu pot, eu fac, eu reușesc, eu sunt mai bun ca tine și asa mai departe. Problema este că, de multe ori, atitudinea “macho” nu este corelată cu abilitatea și oricât te crezi tu de abil, sunt șanse foarte mari să te evaporezi dacă alegi să decolezi în timpul unei furtuni. Sunt similari cu oamenii “invulnerabili”, aceștia având tendința să riște foarte multe.

Soluția: este o sabie cu două tăișuri. Această atitudine poate aduce câștig, însă ești dispus să pierzi dacă îți pariezi viața?

5. Resemnare – aceștia sunt oamenii care, aflați într-o situație neplăcuta, se pierd și își acceptă soarta (ori fug de ea).

Ei sunt exact motivul pentru care nu există parașute în avioanele comerciale, pentru că, în frica de moment, ei săreau și lăsau pasagerii să se descurce singuri. Un exemplu din afara aviației este căpitanul vasului Costa Concordia. Menirea căpitanului este să piară sau să încerce să salveze cât mai mulți oameni, nu exista o alta opțiune.

Soluția: nu sunt neputincios, pot face o diferență.

***

Am folosit, în mare, exemple din aviație, însă puteți sa le analizați voi prin prisma vieții și experiențelor voastre. Oamenii “vinovați” de aceste atitudini sunt periculoși pentru ei înșiși și pentru alții. Este datoria noastră să recunoaștem aceste atitudini, atunci când apar, și să aplicăm soluțiile. Soluțiile fiind “pansamente” de gândire care, sper, vă pot ajuta sa preveniți situații mai puțin plăcute.

situatii

Despre autor

Vladimir Stoicescu

| Blog | Facebook | De același autor

Eu Sunt lumina de la capatul noptii, si adierea vantului de vara. Sunt Alfa si Omega, intunericul in lanul de secara. Sunt … sunt … cogito ergo sum. Sunt ambitia inaripata si sunt sangele stramosilor. Sunt mormanul de pamant, sunt copilul muribund. Sunt … sunt … cogito ergo sum. Sunt vipera ce-ti sopteste , si sunt cantecul de leagan Sunt femeia ce zambeste la barbatul care intreaba Sunt … sunt … cogito ergo sum. Sunt diavolul cu pene, sunt Adam in pielea goala. Sunt tristetea absoluta, efemera, si fatala. Sunt … sunt … cogito ergo sum. Sunt o pata de culoare, ba un verde, ba mai tare. Esti un negru! Sunt culoare. Sunt … sunt … cogito ergo sum. Sunt mainile lui Venus, si sunt catelusul schiop Sunt atent calcand pe tine, cand eu am calcat pe mine. Sunt … sunt … Sunt … sunt? Esti. Cogito ergo sum.

Comentează

Parteneri

© 2010-2014 WebCultura.