Șerban Zîrnovan, Enterprise Solutions Group Director Dell, Central & Eastern Europe
Modificări în modul în care comunicăm: Conform unor studii recente, doar 14% din oameni au încredere în mesajele de publicitate uzuale, dar 78% dintre noi au încredere în alți colaboratori, colegi, sau chiar oameni necunoscuți pentru recomandări bazate pe experiențele proprii. Mai degrabă ne-am obișnuit să avem încredere în comentariile și impresiile altor persoane în ceea ce privește un anumit produs sau tehnologie. Aceasta însă crează o nouă tendință – vocile angajaților au mai multă putere decât cele ale directorilor sau managerilor de brand dedicat. Încrederea, autenticitatea și transparența sunt esențiale în modul în care ne vom desfășura activitatea într-un an extrem de dinamic precum 2016.
Digitalizare, Analiză Predictivă & BigData: Clienții noștri doresc să fie inspirați și doresc să înțeleagă modul în care pot prospera. Tehnologia propriu-zisă a devenit mai puțin relevantă (datorită standardizării) și se concentrează pe ceea ce determină de fapt oamenii să cumpere produse și servicii. Marje de profit mai mari și loialitatea vor fi din nou în centrul atenției, câștigători fiind cei care pot forma legături semnificative și personale cu cumpărătorii.
Proliferarea de dispozitive și de moduri de interfațare atât om-mașină, dar din ce în ce mai mult mașină – mașină, aduce în discuție un trend vechi deja, legat de digitizare. Noi responsabilități sunt create în echipele IT. Cu toate acestea, marea problemă a digitalizării este că nu va încetini și se răspândește în zonele cele mai neașteptate.
Companiile care nu au “prins” ce poate face acest trend pentru afacerea lor și ceea ce aduce nou mediului lor competitiv, se află într-o situație foarte delicată în anul următor. Digitalizarea, de la soluții mobile până la confidențialitate și securitate, este o sursă de diferențiere competitivă a companiilor. Este important de menționat că business-ul de date nu este important doar pentru firme, dar, într-o egală măsură, pentru persoanele fizice, transformându-ne în „antreprenori de date”. Întrebarea va rămâne deschisă pentru 2016 – cine este responsabil de transformarea digitală de afaceri?
Inovare integrată: Generalul Eric Shinseki, fostul șef de stat major în armata americană, a spus: „Dacă nu vă place schimbarea, o să vă placă și mai puțin să deveniți irelevanți„. Este o tendință comună pentru toate industriile de a asista la schimbarea comportamentelor de consum, puternic influențat de intrările noi pe piață, cu tehnologie care să vă pună în valoare abilitățile, mai degrabă decât de modele vechi sau procese favorizate de companiile tradiționale.
În sectorul IT, lucrurile nu ar fi putut fi altfel. Întreprinderile și consumatorii au deopotrivă cerințe mai sofisticate care să conducă la o combinație de cereri vitale (virale?) în cazul în care valoarea pentru bani, client service, fiabilitate, calitate și ușurința de a face afaceri joacă un rol la fel de important. Prin urmare, furnizorii și partenerii, trebuie să eficientizeze operațiunile în scopul de a oferi în cele din urmă soluția finală. O soluție care începe și se termină cu clientul printr-un proces continuu în care toate elementele dintr-o soluție nu sunt privite independent, sau ca mărfuri, sau lăsate pe planul secund, ci mai degrabă ca o parte indispensabilă a unei întregi infrastructuri IT.
Pe scurt, de la un cap la altul: Pentru un client, partea din introducere de date (front end) și partea de prelucrare de date (back end) a infrastructurii IT nu sunt separabile – un element independent nu este răspunsul. Aceasta este ceea ce așteaptă clienții noștri și este ceea ce ar trebui să facă furnizorii și partenerii care pretind a oferi soluții de la un capăt la altul.
Harald Dietter, Partner, Ensight Management Consulting
E-Mobilitatea va lua avânt în 2016: Titlurile recente publicate în presă conduc la concluzia că România a reuşit să apară pe harta e-mobilităţii în Europa, cum ar fi „Compania americană Tesla Motors va construi staţii de încărcare a bateriilor pentru maşini electrice în România, începând de anul viitor” sau „În 2016, România va dispune de trei astfel de staţii la Bucureşti, Galaţi şi Craiova. Aceste locaţii vor furniza energie electrică fără costuri proprietarilor de modele de autovehicole Tesla”.
Conform unui studiu efectuat în 2012, când România era pe punctul de a intra pe scena e-mobilităţii, 2016 va fi anul când e-mobilitatea va atinge un stadiu vizibil de maturitate în România. În 2012, România abia a intrat pe scena e-mobilităţii central şi est-europene, şi împreună cu Ungaria, Slovenia şi Slovacia a format grupul Urmăritorilor, Austria fiind liderul în termeni de maturitate a pieţei. În 2015, România a prins avânt şi numărul de e-vehicule noi pe străzile româneşti a crescut cu 125% în comparaţie cu 2014. În anul 2016, e-mobilitatea va deveni un element vizibil al peisajului urban din Bucureşti.
Digitalizarea va juca un rol firesc în vieţile noastre: 2015 a însemnat nu doar anul lansării ceasului inteligent de către Apple, ci şi anul lansării ceasului Vector, un produs românesc foarte apreciat din segmentul wearable-urilor inteligente. Citirea mesajelor pe ceasurile noastre şi controlarea temperaturii din case prin folosirea telefoanelor noastre inteligente vor continua să devină elemente tot mai fireşti ale vieţilor noastre. Ceasurile sport fără capabilitatea de a măsura ritmul inimii, distanţa parcursă sau numărul de paşi efectuaţi vor deveni în 2016 deja o raritate. Unde vom stoca toate aceste date? În cloud! În 2016, informaţiile vor deveni accesibile pe toate dispozitivele noastre, ca într-o magie, cu ajutorul cloud-ului.
Creşteri continue pentru piaţa IT&C: În 2016, sectorul IT&C din România va continua să fie cel mai mare contributor la creşterea economică a ţării. În 2014, piaţa IT&C a contribuit în total cu 6% la PIB-ul naţional şi cu 7,4% în trimestrul doi al anului 2015. Investiţiile străine au impulsionat dezvoltarea pieţei în 2015. Conform Romanian Insider, sectorul IT&C contribuie la economia naţională mai mult decât sectoarele construcţii şi servicii financiare luate împreună. Scutirea de impozit pe venit pentru angajaţii IT şi finanţarea publică a parcurilor IT, au darul de a stimula şi mai mult industria. Companiile IT nu se bazează pe infrastructură rutieră sau de cale ferată, ci pe infrastructura Internet, care se numără printre cele mai rapide din lume
Tendinţele legate de digitalizare necesită dezvoltări pe scară largă, companii software precum SAP, Microsoft, Oracle şi multe altele se concentrează actualmente pe recodificarea platformelor lor software. Aici, România este un contributor important în termeni de furnizori, datorită centrelor software near-shore şi facilităţilor de dezvoltare R&D operaţionale în ţară. SAP, Intel, Microsoft, ca să dăm doar câteva nume, dispun deja de centre de dezvoltare operaţionale în România.
Anul 2016, va aduce creşteri şi mai mari datorită tendinţelor globale legate de IT precum digitalizarea, big data, Internet of Things etc.